Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Varför är lilla stadens butiker så rädda för att sälja saker

Om man tittar nog ser man våra markiser genom byggnadsställningen. De är sen någon gång på det glada sjuttiotalet. Det tror man i alla fall om man fäller ut dem så att man kan se den oblekta orginalfärgen längst in. Väldigt oranget och brunt om man säger så. I ytterkant växer alger och mossa. Lika många hål är där som i en virkad spets. I början av det här projektet beställde vi nya markiser från en firma i den lilla stadens utkant. 3-4 veckors leveranstid skulle det var och det passade bra. Förra måndagen var jag dit och frågade, lite som Tödde och Mödde. Goddag, godag mäster markismakare är vår markiser färdiga? Det visste de inget om men de skulle kolla under eftermiddagen och ringa då. På tisdagen ringde maken upp dem. Det hade de inte hunnit kolla men de skulle de göra under eftermiddagen och ringa upp. På torsdag kväll eller om det var fredag drog maken iväg ett sms och annullerade beställningen med hänvisning till att de ännu inte hört av sig och att han därmed utgick från att inga markiser ändå skulle komma. Än har ingen hört av sig.

Vår vattenberedare är original. Huset är byggt 1974. Maken har i vild (nåja) förtvivlan varit in på rörfirman i samma utkant av samma lilla stad. Tre gånger har han gått in och sagt att han vill köpa en varmvattenberedare. Det närmaste han kommit är att han sista gången i alla fall fick en broschyr.

Det kostar på ska jag säga att försöka gynna den lilla stadens lokala näringsliv. Naturligtvis vet jag att man kan beställa på nätet. Billigare och få hemkört. Jag har inga problem att göra det. Det är nog bara som jag vill ha en levande stad där jag bor. Så länge det fanns en skivbutik i staden vid fjällets fot handlade jag hellre av dem för att man kunde få tips och en trevlig pratstund. Ginza i all ära men deras köptips är mer opersonliga. Nu när det inte finns skivbutik vare sig här eller där använder jag nätet, så jag är på intet vis motståndare till näthandel. Det ska jag säga att den dagen någon av dessa firmor breder ut sig i lokalpressen och säger att de inte kunnat hålla emot lågprisbyggvaruhus, internethandel eller så då ska jag skriva en sur insändare och säga som det är. Det är för mycket begärt att man ska krypa in, be på sina bara knän och gråtande be att få göra affärer. I staden vid fjällets fot var det bara bilhandlarna utom de på Citroën som uppvisade samma motstånd mot att bli av med varor i utbyte mot pengar.

18 kommentarer

  1. Men vänta ska du se när den lilla butiken läggs ned och det står en man med en tår i ögonvrån och beklagar sig över att ortsborna inte vill gynna de små och lokal butikerna.
    Hur mycket ska man krusa?
    Ha en bra dag!
    🙂

    • Jag ser honom framför mig. I fallet varmvattenberedare tycker jag att det är extra märkligt. Jag menar, vem går in på en VVS-firma för att bara kolla senaste, snyggaste modellen av varmvattenberedare? Markiser kunde man möjligen tänka sig bara titta på men när man lämnat mått och beställning.

  2. Det är väl jobbigt för dem att lägga flera strån i kors kan man tänka!

    Sv. Jaa! Perfekt idé! Du filmar och jag ryter: Vemvare!?! Vemvaresomkasta!?!

  3. Småbutiker har det kärvt, det finns så mycket konkurrens bl a från nätet så det är inte lätt, dessutom måste de ha priser som täcker alla möjliga kostnader och folk tänker inte på att det är svårare för en mindre affär.

    BS Jaa, det är väl så, karlar är både blinda och döva ibland.

    Kram

    • Ja, fast då borde de ha ett större intresse av att göra affär med dem som kommer in och vill handla.

  4. Herre jesus … då kan du säkert snart läsa i tidningen om markismakarens konkurs … fattar liksom inte att man inte har mer intresse för service och försäljning i dessa tider

  5. Låter skittråkigt, och klantigt av berörda butiker! Måste säga att det oftast funkar jättebra i vår lilla stad/ö 🙂

  6. Tråkigt bemötande ni fått men tyvärr måste jag berätta att det är ett sjukt tryck just nu.
    Vi har totalt fullbokat i minst 4 månader och framåt. Inte en enda grej går att klämma in i mellan.
    Jag vet ju inte, men det kan mycket väl vara så att firmorna ni besökt har det på samma sätt och att personlaen inte har vett att kläcka ur sig att ni kommer få vänta…jävligt länge.
    Dålig stil av dom är det.

    • Man tycker i alla fall att någon borde ha vett att reagera när man annullerar en beställning. Om man bara hört av sig och sagt något hade saken varit i ett helt annat läge.

  7. Även om dom hade fulltecknat med leveranser så tycker man ju att dom kunde ha sagt att det skulle ta lång tid. Nu missade dom er som kund.

    • Som sagt, när vi då frågar efter det vi beställt när mer än den lovade leveranstiden har gått tycker man att de kunde höra av sig.

  8. Så märkligt! Men när vi renoverade badrummen hoppade firman av. Saknade plattsättare plötsligt och kunde inte göra jobbet. Vi fick börja om på ruta ett igen. Inte kul…

  9. Vänta inte med din sura insändare. Gör det nu så kanske dom vaknar till och slipper lida ”digerdöden” Fy Farao så svagt av dina hemma butiker!

  10. Mitt blodtryck tjurrusar av detta inlägg. Service är VIKTIGT!

  11. Gun

    Konstigt! Vill de inte ha kunder?

  12. Urdåligt av butiken, speciellt då ni verkligen främjar den lilla lokalaffären. Sprid bara ordet – mun till mun reklam är ju den bästa som finns – så att inte fler råkar ut för samma nonchalans.

  13. Mia

    Det här känner jag inte igen. Jag bor kanske i större stad med mer konkurrens, jag tycker nog alla vill sälja och är serviceinriktade, även om jag inte har såå himla mycket med sådana butiker du nämner i ditt inlägg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: