Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

En konstig sak med skönheten


Det är det att det där som är betagande vackert när man ser det inte alltid blir det på kort. Vi stannade till vid Harsprånget till exempel. Det var så mäktigt att se men bilderna därifrån blev liksom platta. Den här nedanför är därifrån. Harsprånget var en av de mäktigaste upplevelserna och inte ett kort som gör det rättvisa alls.

Lite tur är det väl för mig att jag inte egentligen fotobloggar och att jag bestämt säger att jag inte kan fotografera alls. Jag bara knäpper kort jag. Det bästa bilderna är inte de som tagits med eftertanke för att det var så tjusigt utan just sådana som bara tagits genom ett bilfönster lite hipp som happ.

I morgon i svinottan drar vi söderut. Vovven ska till sin Humla och sin R. Momma och moffa ska vara ”barnlediga” ett tag. Planerna är diffusa än så länge. Då blir det mildare landskap och förhoppningsvis mindre ”avåt”. ”Avåt” var min mormors samlingsnamn för allehanda insekter som lever av människoblod. Hur som helst, för alla som aldrig varit norr om Gävle eller något säger jag bara ni måste åka norrut. En gång i livet i alla fall. E45 Mellan Strömsund och Harsprånget och Porjus är kanske en smula trist transportsträcka men både Storsjöbygden, Ströms Vattudal, Ammerån, och sedan från Kiruna det mäktiga fjällandskapet. Det är ett måste!

Gör avstickare även om de blir längre än man riktigt tänker sig. Fatmomakke, denna gamla samiska kyrkstad som ännu samlar stora skaror i midsommartid. Det ger en speciell känsla när man inser vilka avstånd det måste varit för den som inga vägar eller motorfordon hade. Två gånger om året kunde man träffas. Två gånger om år på väg mellan sommar- och vinterbete för renarna kunde man gifta sig, döpa sina barn och begrava sina döda.

Det ger en ett hisnade perspektiv. Ett lika hisnande perspektiv som maken fick på de norska vägarna …

Och tur med vädret hade vi kan man säga. Killen med pälsmössa över hela kroppen och jag som egentligen varken tål sol eller värme kunde uppskatta att det inte just var varmt mer än sista dagen på vår tripp.

9 kommentarer

  1. Helena

    Gudars vad vackert!!

  2. Gun

    Väldigt vackert ändå även om bilder inte kan göra upplevelsen rättvisa.

  3. Men visst är dina bilder mäktiga! Jag fattar ju direkt att jag bara hade dött vid Harsprånget! Jag håller med mannen att om det blir helvetet i nästa liv så måste det innebära att jobba som lastbildchaufför i vissa delar av Norge.

    Ätran, Lagan och Viskan kan jag inget om, men Ammerån är himla vacker, jag bara älskar den, åtminstone där vi Skyttmon.

    Till hösten ska vi upp igen i trakterna där en vecka, men närmare norska gränsen den här gången.

    • Jämtland är vackert!

  4. Fantastiskt och vackert … men IRL blir vackrare … Kanske beror det på att vi inte har ”ljud” till upplevelsen här. Bruset från vattnet … eller stillheten inne det samiska kapellet eller …

    Men visst ger bilderna ändå en hint om hur fantastiskt storslaget vackert det är.

    Kram!

  5. Åh herregud – jag fick svindel av andra bilden 😉
    Vackert!

  6. För att vara en som säger sig inte kunna fotografera så har du lyckats få till en massa härliga foton.

  7. Jaså du är också en sådan som ”bara tar kort”. Tycker att för att bara ta kort så får du till fina sådana så det så…..
    Jag är också en sån som ”bara tar kort” men huvudsaken att vi gör det med hjärtat så kan det nog bli bra ändå.

  8. Bilden på Harsprånget är helt underbar!!! En hisnande utsikt (inklusive avgasröret i stupet).
    Du vet jag plåtar som du – jag bra knäpper och jag kommer aldrig att förstå ”proffsen” som ställer in reglagen i 10 minuter å då är motivet oftas borta.

Kommentera

