Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Tröst för trötta föräldrar eller så

Jag läser hos Livsglimtar om en knallhatt som inte alltid äter som de vuxna önskar och tänker sig. Lilleman, jo det är han som kommer till veckan. Han som är så larvigt lik Elijah Wood på den bilden att hans ömma moder var tvungen att titta en lång stund för att se att det inte var han när han norpat bilden till sin facebookprofil. Jamen, till historien hör jag ett mutter i cyberrymden. Lilleman var lite speciell när de gällde mat när han var liten. Han åt ungefär var tredje dag. Åt han köttbullar dag ett åt han inget i två dagar och så bara potatis dag fyra. Ungefär så var det. Dagisfröknarna häpnade över den mur han byggde av blodpuddingsbitar han inte ville ha. En semester åt han bara fiskpinnar eller pommes frites med ketchup och även detta ungefär var tredje dag. Så var det med Lilleman. Inga hot eller mutor kunde ändra på detta.

En gång inföll var tredje dag med ett besök hos gammelmormor. Ungen kan ha varit två och ett halvt. Moster hade lagat mat. Först vankades det kycklinggryta och ungen åt två stadiga portioner med god aptit. Efterrätt blev det också en ananaskaka med vaniljsås. Det gled också ner. En tallrik, en tallrik till och så en tredje tallrik med kaka och vaniljsås. Halvvägs genom denna portion kroknade gossen och stirrade dystert ner på tallriken och konstaterade ”Den var inge go”.

Det blev folk av honom också. Vuxen, klok och vacker trots att han aldrig åt som han borde ha gjort.

9 kommentarer

  1. Gun

    Sån har vår yngste son också varit, och har fått så många kommentarer om sitt dåliga ätande (som egentligen inte var dåligt utan bara ojämnt, men det ville inte vissa fatta) från folk runt omkring att han utvecklade närmast en fobi mot att äta tillsammans med andra. Nej, matstunden ska vara en positiv stund för barn, vare sig de äter bra eller inte..

    Mysigt med besök av fina sonen. 🙂

  2. Min äldste son åt av lite komplicerade skäl i princip enbart fiskpinnar som huvudmål tills han var 18. Hur många km fiskpinnar har jag inte stekt. Och han äter synnerligen varierad kost numer och blev rätt lång och stark.
    Och omgivningen tyckte många saker, som inte hjälpte ett dugg.

  3. Och så kommer jag….. hm…
    Jag åt vanligt tills jag var ca 2-3 år….sen trotsade jag och min syster…vi gaddade ihop oss och mamma och pappa sprang oroliga till läkare. ”Ge dem vad de vill ha”, ”Gör inga affärer av det”.
    Ok…så vi valde…bort det och det och det..kvar blev bröd.
    Än idag äter vi bara bröd…jag äter ost, gurka, saltkött på..äter också (konstigt nog??) korv och pommes… ja pannkakor..men sen är det slut i ”matväg”. 44 år snart är jag.. men jag mår bra och ja…enligt läkarna så ser allt ok ut.
    Vår lillayster..kom när vi var 9 och 12 år..aldrig igen sa mamma! Hon fick äta det som bjöds eller gå utan till hon blev hungrig och då fick hon äta maten..kall… hon äter allt idag. Rätt fel..ingen aning.
    Men jag tror inte man ska göra ngn stor affär….ingen hysteri kring mat. Det blir lätt en maktkamp just därför.
    🙂

  4. Jag tror att oavsett vilken strategi man väljer så är det nog klokt att välja snabbt och vara konsekvent. Att dra ut på det hela och låta det bli en maktkamp som förpestar hela vardagslivet kan nog ge värre konsekvenser än själva näringsproblemet.

  5. Ha det så trevligt med den unge man!

  6. Vad konstigt att en del barn blir såna. Många ungar är ju extremt kräsna idag och föräldrarna tillåter att deet petas och kinkas med maten (och ger smörgås istället). Jag vet inte hur jag gör den dagen det kommer, men något säger mig att jag nog kommer bli ganska ”hård”. De ska helt klart sitta vid matbordet tills tillstånd att lämna ges och ingen annan mat än det som står på bordet… sen om det blir 20 potatisar och inget kött -fine. Haha!

  7. Barn 1 och 2 åt allt, gjorde allt i ungefär samma ordning. Barn 3 (då vi trodde vi hade full koll på detta med ungar, mat, sova och you name it) gjorde precis som han själv gjorde; mat, att gå, amma, teckna (av alla egendomligheter)…

    Barn är sina egna människor från första början, vi kan putta och peta i önskvärd riktning, men vi kan inte kontrollera dem. Och det blir folk av de allra flesta.

  8. Jag har också tre barn och de är helt olika och precis som du skriver Anne helt sina egna!. Dottern äter allt utan tvekan, testar gärna men äter inte så mycket. Hon var dessutom mjölkallergiker som liten och fick ofta äta annat än andra men det gick också bra. Mellansonen har bara ätit potatis, vitt bröd och möjligen korv. Men mycket! Han kräktes av ren ”ilska?” om jag försökte ”tvinga i” honom frukt eller grönsaker. I dag utbildar han sig till kock!. Minstingen äter allt och mycket, vill hellre ha riktig mat till frukost än bröd? Tja vad ska man tro? De har i varje fall vuxit upp fina och friska.

  9. Det är så laddat det här med mat. Jag är lyckligt lottad som fått två barn som äter allt. Typ. Eller iaf smakar på allt de bjuds sen kanske det inte smakar gott nog att äta, men… jag är också inte heller allätare så hur kan jag tvinga mina ungar att vara det?

    Jaynes kommentar glädjer mig såtillvida att så som med hennes lillasyster, så har vi gjort med våra kids. Och, än så länge verkar det ju funka? Men, vad är treåetthalvt år i en livstid liksom 😉 fråga igen om några år så får vi se om det hållit i sig 🙂 men rådet att vara konsekvent har vi hållit på hårt. Samtidigt är det viktigt att inte göra en för stor sak av sånt vi föräldrar tycker är viktigt. Ungarna märker ju hur de kan kontrollera, och som de små mänskor de är så… tja, det är inte så svårt att lista ut hur det kan bli.

    En av mina bästa mammavänner har just fått börja sondmata på sin son (1,7 år). Han är väldigt liten och tunn, men såå tunn trodde jag inte han var. Å andra sidan… det kan ju ligga andra orsaker bakom, både hemskt farliga och totalt ofarliga. Jag hoppas såklart allt vad jag kan på det ofarliga!!

    Kramar till alla föräldrar som kämpar på, vi gör alla så gott vi kan! Och förhoppningsvis är det gott nog…?

Kommentera

