Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Krig och krigsminnen

Att jag rest på ”minnesresor” har nog inte undgått den trogna läsaren. Jag har tagit med maken och återsett platser. Vi har återsett men också gjort nya små krokar i gamla grannskap. Vi har rest dit pappa ville resa denna sommar, dit jag rest med pappa, där jag rest i annat sällskap och där jag rest med maken.

En annan sak som har dykt upp rätt ofta den här sommaren är krigsminnen. Med husbilen i Norge insåg vi att där det fanns ett krigsmonument fanns det också en större p-plats. Vi var också in på krigsmuséet i Narvik. Så lite Tyskland på det. På motellet ovan bodde vi en natt när bilen haft datorhaveri och alla små mysiga pensionat antingen var stängda eller fulla.

Ett motell längs autobahn låter inte så lockande men det var bättre än förväntat. Trots detta fanns hela tiden en märklig känsla med stället. Motellet byggdes mellan 1936 och 38. Pampigt var det och låg i korset som förbinder öst-väst och nord-syd-motorvägen. Tankarna släppte liksom inte. Vilka var det som de åren hade bil i Tyskland? Vem lät bygga Autobahn och förmodligen även rastplatsernas motell? Vem kan ha sovit i vårt rum? Vilka historier skulle huset kunna berätta? Vilka konferenser hade hållits där. Där vår synnerligen goda och synnerligen tyska frukost serverades, vilka satt där när stället var nytt?

Ovanför porten, ser ni fyrkanten? Vad har där suttit för symbol?

5 kommentarer

  1. Ja, vem vet… Inte helt osökt tänker man i vissa banor!

  2. Levande historia är intressant…ja när man själv sätter liv på den med sina funderingar.

    Man undrar när allt gick fel…när makten började berusa och lät vansinnet slippa lös. Allt som skedde i Tyskland den tiden var ju inte helt fel…

  3. Jag gillar sådan resor…. min farfar och en onkel Johan jobbade i den underjordiska rörelsen från Sverige för Norge under kriget. Min pappa var också med på ett hörn…. jag har hört mycket under åren efter kriget! 😦

  4. Intresant sånt faktiskt…finns mycket från kriget lite varstans om man vet vad man ska titta efter.

    Ha de bäst 🙂

  5. Fasen vad roligt – där har vi också bott 🙂

Kommentera

