Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Stuveri

Maken skulle om Stuveriarbetarförbundet funnits kvar kunnat få bli hedersmedlem där. Ingen kan som han få in saker där inga mer saker får plats. Väldigt behändigt när man behöver frakta saker. Behöver man till exempel flytta ut från en fyra och snålheten har bedragit visheten och man tänker sig att en liten hyrlastbil från OK räcker, då ska man låta maken sköta stuvandet. Tjipp killevipp så får det plats. Maken ansvarar alltid för att packa allt som ska packas. Ja, alltså jag packar mina kläder och min tandborste själv i en väska. Det har hänt att jag bett maken när han varit på väg dit jag befunnit mig och jag saknat kläder men det blir konstigt. Vi är inte helt på samma linje när det gäller beteckningar av klädesplagg. Mitt i vintern kan sådant resultera i att man bara har några linnen och en tandborste med sig i vinterlandskapet. Maken packar i bilen. Maken packar i kylskåpet. Maken stuvar i klädkammaren.

Jag jobbar åt andra hållet. Jag försöker packa ur och slänga. Till veckan börjar han jobba igen maken. Tro om man inte ska ta några vändor till ortens avfallsstationer och på Kupan. Sen kommer det snart att vara dags för makens insatser igen. Pappas lägenhet måste tömmas. Så mycket böcker, så mycket tavlor och så många saker jag inte klarar att lämna ifrån mig. Tar brorsan det går det bra. Jag behöver inte ha sakerna det är bara som jag liksom inte klarar att de hamnar hos någon som liksom inte känner dem, sakerna. Huvudet är djupt bekymrat över den insikten. Det blir ju alldeles fånigt att ha känslor för saker som en elvisp från 60-talet men det har jag. Pappas gamla kostymer, skjortorna, sängen, besticken och porslinet. Jag trodde det inte men det bor en hamster även i mig. En känslostyrd hamster. Stuveriarbetaren kommer att få jobb. Först ska jag dock försöka smyga iväg våra egna gamla dublettböcker till Kupan utan att maken ser det. Alla som har semester kvar, inte vet vad de ska göra och känner för ett redigt röjprojekt är välkomna hit. Maken har stuvat in i kylen så mat kan ni få. Några sängar står inte på högkant så det kan vara möjligt att få sova liggande också om man har tur.

7 kommentarer

  1. Husse har också en förmåga att packa in på ett effektivt sätt medan jag är otroligt effektiv när det gäller att slänga gammalt skräp!

  2. Han måste vara en hejare på Tetris om han är så duktig i verkliga livet

  3. Jag röjer redan hemma och i stugan så jag hoppar nog över din inbjudan denna gång…annars älskar jag att röja.

  4. Batman är en hejjeare på att stuva med, både vid flytt och isättning i diskmaskinen. Han säger att han ser det hela som ett Tetris. 🙂

  5. Jag lever med en stuvare – på riktigt – han har jobbat som stuvare/hamnarbetare i hela sitt liv, nästan. Jäklar vad bra han får ihop det, när jag suckar och stönar över för liten plats.
    Här har du en hamster till. Spara så mycket du kan (som din bror inte vill ha) När det har gått en tid, så känner man sig färdig med sak efter sak och kan göra sig av med det på ett eller annat sätt. Det går bättre än man nånsin tror från början. LYCKA TILL!

  6. Gun

    Mumannen är nog lite åt det hållet, tycker han själv i alla fall, men den verkliga stuvaren i vår familj är sonen, Lilla Mus pappa. Han får banne mig med hur mycket som helst i bilen.

  7. Inte kan Du slänga gamla böcker inte. Du får uppfinna något nytt system Skriv till Kamprad i ärendet.

Kommentera

