Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Det de gör det gör de ordentligt

Det var en fras vi kom tillbaka till många gånger i Tyskland, maken och jag. Det här till exempel visade sig vara världens största tegelbro. Byggd av fångar i slutet av artonhundratalet. Maken kved ångestladdat och sa just det. När man straffades i Tyskland på den tiden var straffet tilltaget. Jag har nämnt det va att maken är tillräckligt höjdrädd för att ha problem med att ens titta upp på en dylik skapelse.

På Citroënverkstaden i Hannover var de helt fantastiska i omhändertagande. På hotellet där vi bott när bilen bestämde sig för att få datorkollaps var de också helt fantastiska. De tog fram adress till verkstaden (I min värld basservice för hotell) men sedan ringde de och kollade att uppgifterna var aktuella, att det inte bara rörde sig om bilförsäljning och att de skulle kunna ha någon på plats som kunde engelska. ”Wunderbaum!” som vi säger hos oss.

Det är nog det att vi mött så fantastiskt trevliga människor. Så intresserade (de har kunnat låtsas i alla fall) så hjälpsamma och så trevliga. Vi har ätit ruskigt gott och suckat tungt över den lilla staden där vi bor och dess trista mathak. Vart vi kom i Tyskland hade man ett menyblad med säsongens specialiteter. Hade matjessillen gått till fanns det ett antal varianter på det. Var det kantareller på trakten kunde man få kantareller på alla upptänkliga vis. Här hemma kan man få O’Learys standardmeny, Donken mat, vanlig lunchmat till lunch och så kan man få pizza, kebab, hamburgare och så Thaivagnarnas utslätade thaimat. Vill man ha roligare föda måste man utanför stan. Trist, mycket trist. Maken driver en liten kampanj för att få ”vår” pizzabagare att servera åtminstone en söndagsmiddag från hans eget hemland. Vi har redan bokat bord för den händelse att det blir av. Jag gissar att det är en kombination av två fegheter, kundernas och innehavarnas som gör att det är så. Jag skulle uppskatta att om den lilla staden vid kusten hade ett ställe i alla fall där man kunde få god strömming och en kall öl för att sedan promenera hem genom kvällen.

Jo som sagt i all denna omsorg, om oss turister, om maten, om städning, om ja jag vet inte vad kom vi att tala om förr i världen då tyskarna gjorde saker ordentligt. Man behöver inte gå ända bak till kriget men jag minns den där resan genom Östtyskland i folkabuss på åttiotalet. K-pistar, schäfrar, taggtråd och det att alla vakter och kontrollanter alltid var tre. Enligt uppgift kan tre som gör på ett rullande schema inte komma överens om att fuska. Till och med klockan två på en tradarparkering i Sassnitz-trakten var där tre som vaktade denna helt öde parkering där vi stannat för att sova några timmar innan färjan gick.

Dit det bär, så bär det. I Tyskland gör man det man gör ordentligt. Jag tror i grund och botten att människorna, de enskilda individerna är sig rätt lika överallt men ändå. Visst är det en väldig skillnad i olika länder. Då är väl inte länderna i Europa så till den milda grad olika. Jag som egentligen inte är så berest gissar att man kan hitta mycket ”olikare”. Mest har jag väl vädrat fördomar i detta inlägg men som maken säger ”Man ska vädra sina fördomar, annars kan de bli unkna och unkna fördomar vill man inte ha”. Kanske har vi i alla fall inspirerat en och annan tysk till en smula mer anarki. Alla vi slog oss i slang med undrade så klart vart vi var på väg. När vi sa att vi inte visste det utan åkte lite på måfå och njöt av att kunna låta bli att ha så bestämda planer. Att vi bara satte gpsen på något vi ville och så for vi, när vi sagt det såg de väldigt chockade ut. Kanske har jag fel men i några ögon såg jag en glimt av en sugenhet på att göra det samma. Åka dit näsan pekar eller se något man just fått tips om att se. Kan vi få vår lilla stad att ta maten på allvar och inspirera någon tysk till att leva en liten aning oorganiserat på sin semester, ptjaaa, vem vet vilka ringar på vattnet det skulle ge.

4 kommentarer

  1. Därför kör jag alltid tysk bil.

    • Själv har jag på senare tid kört cittra. Från början mest för att de bara var på den bilaffären de ville sälja bilar till kvinnor.

  2. Hej! Jag har lite problem att läsa inläg och skriva kommentarer, men vi har det väldigt bra här i värmen.

  3. tyskland har sin charm =)

Kommentera

