Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

En sådan kväll

Att något så meningslöst som skjutningen på AUFs läger kan vara möjligt att ens komma på. Unga människor. Helt i början av sina liv. Kanske spelar det in att det var just på ett SSU-läger jag kysste honom, som så många år senare skulle bli maken för första gången. Jag var fjorton han var sjutton. Där någonstans började mycket. Idag är vi åtskilliga år senare. Mycket har hänt sedan dess. Mycket har vi gjort. Många bra saker. En del dumma saker. Sex ungar har vi. Inga gemensamma men ändå. Tänk om våra liv slutat där. Tänk så mycket framtid det finns i ungdomar på väg ut i vuxenlivet brinnande för det öppna samhället, för demokrati mot rasism och för ett bättre samhälle. Engagerade ungdomar, unga människor med så mycket att ge.

Vi tänder ett ljus för Norge i kväll.

8 kommentarer

  1. Det sjuka är så längt ifrån det friska som man kan komma…

  2. Det är så ofattbart – jag vet inte om jag riktigt har tagit in det än!
    Gomorron

  3. Det finns inga ord, det finns bara ett stort svart hål! Det känns ofattbart att någon kan hysa en sådan ilska, att någon kan vara så synisk som denne misstänkte gärningsman.

  4. Det verkligt otäcka är att en människa kan vara så sjuk att han kallblodigt skjuter människor som ber för sina liv. Oskyldiga människor, unga människor, inte brottslingar våldtäktsmän rånare mördare. Jag hade (hur hemskt det än är att erkänna det) haft lättare att förstå en människa som går lös med sitt vapen inuti ett fängelse för grovt kriminella… men det här? Nä. Obeskrivligt.

    Vilken vacker beskrivning av ditt första äktenskap du svepte förbi. En egen verklighet satt i relation till det som hänt.

    • Inte mitt första. Den nuvarande maken är en ungdomskärlek. Återfunnen många år, ett äktenskap, en skilsmässa och två barn senare.

      • Ah. Förlåt. Jag läste slarvigt… eller, tolkade slarvigt… jag läste ”make” och ”första gången” och drog felaktiga slutsatser.

        Men vackert är det iaf!

      • Ingen fara. Jag tror jag skrev lite slarvigt. För mig är det så välkänt att jag liksom inte tänker på att andra inte har koll på saker saker som rör mig.

      • *asg*

Kommentera

