Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Och en ändå värre morgon

Jag vaknar. Ger hunden frukost och släpper ut den lille hallontjuven (han har just kommit på att han kan snatta hallonen direkt från buskarna). Kollar en sväng på tidningarnas hemsidor.

Minst 87 döda i Norge. Jag tror det kommer att dröja innan jag tar in det på riktigt. Jens Stoltenberg pratade om det öppna samhället och vikten av att kämpa för det. Jag vill kämpa med i den kampen.

Han var visst nationalist, förövaren. Jag sitter här med en malande tanke. Det som gör mig stolt över Sverige är just öppenheten, tryggheten och demokratin. Utan det finns inget att värna. Jag har alltid känt mig glad och nästan stolt när jag passerat den svensk-norska gränsen och sett en skylt med ett telefonnummer för den som har något att förtulla. Det känns tryggt. Det är välkomnande åt vilket håll man än åker. Måtte detta inte ändra sig.

9 kommentarer

  1. Låt oss hoppas att vi får ha det så igen…

  2. Det är fruktansvärt det som hänt…
    Hoppas heller inte att det förändrar vad vi har.

  3. Fruktansvärt är bara förnamnet. Man kan inte förstå det.

  4. Jag har följt nyheterna nu på morgonen och det är fruktansvärt, hemskt och ofattbart.

  5. Jag var helt uppfylld av detta igår tänker även idag. Tänker på alla anhöriga som förlorat någon de älskar. Tänker på de ungdomar som skulle på läger och lära sig nya saker och utvecklas men också bara ha kul, kanske spana in någon för kärleks skull samtidigt och möta sommaren med sol och bad när den är som bäst. Tänker också på det öppna samhället som vi vill ha och som vi måste kämpa vidare för.

  6. mm, det beror på utvecklingen hur det framtida samhället kommer att vara, fruktansvärt är det som har hänt
    kramar

  7. Finns det ett alternativ till att kämpa för det öppna samhället? Att inte göra det är inte ett alternativ.

  8. Det är så fasansfullt så jag har svårt att ta in det till fullo! Har rittat på nyheterna hela morgonen, men jag var tvungen att stänga av och ”vila” lite. Jag tänker på de anhöriga till offren – de kan INTE stänga av :-/

  9. Så svårt att förstå – visst är det enda stort angrepp på det demokratiska samhället.

Kommentera

