Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Minnesgudstjänst

Vi har just sett minnesgudstjänsten från Oslo domkyrka. Man slås av värdigheten, sammanhållningen och den stora sorgen. Kyrkan, det norska kungahuset och Arbeiterpartiet med Jens Stoltenbergs gripande tal.

En tanke slår mig. Undrar om gärningsmannen som säger sig vara kristen och vilja värna de traditionella norska värderingarna fick se gudstjänsten?

De traditionella nordiska värderingar jag vill värna är demokrati, öppenhet och tillit. Jag verkar inte vara ensam om det. Det tröstar.

4 kommentarer

  1. Det är något speciellt med Norge, har alltid tyckt det.

  2. Det är så svårt att göra något annat. Ensam i bilen (när ingen annan var närvarande) kunde tårarna komma. Jag hade hämtat yngsta grabbens gitarr när han och kompisarna spelat klart och slogs av tanken att dessa ungdomar lever och kan göra det de alltid gjort, och så finns det ett par hundra föräldrar till jämåriga, som förlorat sina barn på det mest fruktansvärda sätt. Slutklämmen blev att jag blev förbannad-vilken jävla idiot!!!!

  3. Gärningsmannen har sagts sig vara skyldig men att han inte gjort nåt straffbart enl mediatidningar, jag får inte ihop det.
    Så jag hoppas han får ett långt straff må Gud förlåta mig för det

    Sara

  4. Vi har följt en hel del av sändningarna från Norge och greps av Stoltenbergs tal. Helt otroligt att lyckas fånga det vi alla kände. Det var värdigt och gripande. Tårarna rann förstås här.

    De här ungdomarna ska inte få ha dött för hans låga syften. Det måste vändas till något annat. Bara godhet och kärlek kan åstadkomma riktig förändring, mot mer demokrati och mer öppenhet, så som Stoltenberg sa. Vare sig kyrkan eller politiken kan få bli våldets, terrorns och galningars redskap – aldrig.

Kommentera

