Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Det är mycket nu

Ungefär så sa vovven på kvällsrundan. Grannhästarna hade visst varit på äventyr utanför hagen. Eller rättare sagt en av dem. De ropade väldigt intensivt på varandra. Hela första delen av vår promenad i skymningen hörde vi dem men såg inget. På tillbakavägen gick vi på andra sidan av hästhagen. Dels för att vår runda går där men också lite för att jag ville kolla vad det handlade om. Ibland läser man ju om dårfinkar som gör illa djur i hagar. Har man med vovven känns det lite naivt som att man kan gå och kolla vad som helst inte tror jag någon ger sig på mig i första taget när rottisen är med. Nu lät det heller inte riktigt på gnäggandet som om det var ofärd det rörde sig om. Jag tycker jag hör en viss skillnad efter allt hästbestyr jag hållit på med.

I mörka skogen rörde det sig av människor. En kvinna i morgonrock och två klädda med ficklampor. Mycket skumt för en vovven som skulle varit en utmärkt bevakningshund. Eftersom jag pratade med dem och frågade vad som hänt och om jag kunde hjälpa till på något vis bestämde han sig för att bara blänga lite under lugg (en lugg han inte har) på de skumma figurerna, vovven. När det sedan kom en fjärde människa brakande fram ur skogen på kanske tio meters håll kände han dock att han ville säga ifrån. Han har ett mäktigt skall. Han lät sig snabbt lugnas av att jag kvittrade att människor som letar hål i staket det har matte koll på så det kunde han stryka från sin lista.

Sen kom vi in på vår ”spurtsträcka” Sista villalängan, den där vi själva bor. Där höll levnadsglad ungdom på att bygga tält. Ur ett rottweilerperspektiv är det en skum sak att göra i en villaträdgård. Frågar ni mig håller jag med honom. Jag antar ju att det måste finnas plats i huset, varför då sova i tält. Så tänker jag men jag minns att det funnits en annan tid då tält i trädgård med kompisar var en kul sak. Vännen blängde misstänksamt men noterade att matte inte tyckte att man behövde agera för att styra upp situationen så det fick passera.

Riktigt nöjd var jag med honom när vi kom in. Man kan konstatera att ingen kan smyga sig på oss just gärna. Det bästa av allt var dock att han ändå kunde slappna av på en gång när faran över signalen gått. Innan han bott så länge hos oss var det svårare. Han litade inte alls på vår förmåga att avgöra sådant. Det klart att det var en omställning för honom också att flytta till en ny flock. Inte lätt att veta hur mycket de människorna är att hålla i handen i skarpt läge.

Mycket hade han att berätta för husse när han kom in såg man. Annars brukar han bara loda in och kolla var de hemmavarande är. I går studsade han runt och liksom pratade. Man ska inte förmänskliga med det såg ut som han ville berätta hur duktig han varit. Duktig som varnat momma men också så duktig på att lyssna och följa momma fast det såg skumt ut.

På bilden ges ett exempel på hur sällsynt illa kläder sitter när man stoppar frolic, träpinnar och pipgrisar i fickorna på kläder som redan i starten saknar passform. Det kan man se om man kollar men man kan se en ivrig gosnos också som väntar på klartecken på att få jobba mer i spårskogen. Inte en rottis med momma på kvällskissrunda. Ekipaget på bilden är dock det samma som det i texten.

6 kommentarer

  1. Läste om Ryanairs jacka som kan kan lägga flera kilo i ( om inte handbagageväskan räcker till). Ja inte Ryanairs jacka utan en man kan ta på sig som extra liksom om man flyger med trånga flygplan med lite väskor..Det ser inte heller klokt ut.

  2. irrhönan

    Momma hon har koll hon. Och snygga byxor. *fniss*

    • De sitter så snyggt över den obefintliga rumpan. Extra snygga med pipgris i västens ryggficka.

  3. Vad duktig han var!

    Fast jag kan meddela att det inte ALLS är konstigt att campa i villaträdgårdar. Vi gjorde alltid våra provcampingar där när vi bodde i villan i Sollentuna. Mycket praktiskt. Hade man glömt nåt var det bara gå in och hämta. Dessutom kunde man gå in ifall vädret blev dåligt 🙂

  4. Duktig vovve som pratar med människor;-)
    Kan man smälla upp tält i vardagsrummet så kan man väl göra det i en villaträdgård också;-)
    Ekipaget på bild och dess beskrivning i sista stycket fick mig att ASG!!!

  5. Glömde ju säga: du har iaf moderiktiga Converse på fötterna;-)

Kommentera

