Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Hur gick det?

Jorå, bilen kanske är ok. Nyladdad med ny mjukvara. Långt från min första bil en Saab V4 där jag med gör det själv handboken hittade urluftningsnippeln och fixade kylaren själv.

Garn är inhandlat på den lilla ortens ullspinneri och så har jag pratat ny bil med ”pojkarna” i bilhallen. Det vore inte så dumt med en med plats för hund. Det blir inget bestämt i den frågan nu men har man trist kan man alltid agera spekulant.

Så är det aktuella läget. På fredag ska lillebror och jag sätta ner pappas urna i graven. Så tömma lägenheten sen ska jag sörja utan det praktiska tjafset.

9 kommentarer

  1. Bilar är inte som förr. Mina tidigaste bilar (för typ 30 år sedan) lämnade jag nästan aldrig in på verkstad. Gjorde i princip allt mekjobb själv. På min nuvarande bil hittar jag inte ens tändstiften. Under senaste servicebesöket uppgraderade de mjukvaran. Utvecklingen går framåt (tror jag).

  2. Jag kan stolt meddela, att när jag var ägare till en massa 2-takts Saabar, kunde jag också fixa vissa saker utan inblandning av andra. Det känns bra!
    Du ska se att det blir lugnare inombords när man klarat av det sista med ceremonierna. Nu går jag till vår grav med lugn inombords, men det betyder inte att jag inte saknar dem. Dock, ingen kan leva för evigt och livet går vidare. Numera är jag farmor, men det vet du kanske? Kram på dig!

  3. Det känns lite obehagligt att bilar är så datorstyrda, med tanke på hur ofta det blir virus och krångel med dem, jag har ju precis skickat iväg min laptop på åtgärder. Gubbens förra bil, en Mitsubishi, hade ständigt datorkrångel av olika slag och trots upprepade omprogrammeringar så blev det aldrig bra. Toyotan som han har nu funkar däremot perfekt, aldrig krångel.

    När vi satte ner mammas urna så var vi erbjudna prästens tjänster i sammanhanget, men vi avböjde och det var bara vaktmästaren med som sänkte ner den i ett hål. Dock fick vi hämta den från fint smyckad plats i kyrkan och gå med den till graven med klockorna ringande. Det var helt ok. Hur gör Ni?

  4. Här var det bubbla som gällde. Krockade och förstörde en framskärm. De kostade mig bensin t&r sundsvall, 125:- för kärmen och 2 skrovmål (jobbade på en frassegrill).
    Skönt att det praktiska snart är över så du får lugn och ro med dina tankar.

  5. Bilar ska bara fungera utan massa krångel. Om de ska krångla vill jag nog att det ska vara fel som kan fixas själv inte massa databoxar. Det brukar bli så dyrt när det är databoxar som krånglar…

  6. På något sätt skönt att få allt praktiskt avklarat. Minns att det tog sin lilla tid…

    Plats till hundarna måste man ha så det styr alltid vårt val av bil.

  7. Bilar är ett elände … de ska bara rulla på när man vill och helst ha plats för jycken förstås.

    När det praktiska efter ens kära är över, urnsättningen, lägenheten etc etc … ja, då är man ensam med sig själv, sina tankar, sin saknad och sorg. Utan allt störande ”tjafs”. Och det känns faktiskt befriande … (tyckte jag).

    KRAM!

  8. Kanske skönt att få det praktiska gjort.
    kram

  9. Den tyska bilen har fått ny nyckel så att larmet fungerar som det ska. Vi har motionerat den lite så att batteriet i nyckeln laddades…så nu hoppas jag allt är ur världen.

    Jag vågar inte ens leka spekulant på en annan bil. Då tror jag den jag har tjurar ihop och slutar fungera.

    Hoppas allt gått bra med det sista praktiska kring din pappas bortgång. Min pappa har ju vilat i sin grav i över 3 år och det känns lättare nu.

Kommentera

