Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

50-årspresent

20110813-085842.jpgDen här pärmen hittade jag nyss. När pappa fyllde femtio fick han den. Han hade önskat sig en resa jorden runt. Vi samlade pengar och gav honom en pärm. Vi nådde aldrig runt och han fick åka åt det billigare hållet men till Samarkand kom han. I pärmen är det collage, en liten platshållare med ett kopekmynt i händelse av nödsituation och nymodigheten adressetiketter. Med kontakter i ”data-världen” hade vi fixat färdiga etiketter med adresserna till alla som varit med och salat så det skulle bara vara för pappsen att klistra dessa på de vykort han förväntades skicka.

Blev det bra då? Jo det tror jag nog. När pappa landade på flygplatsen i staden vid fjällets fot sa han att han haft både bihåleinflammation och Montezumas hämnd i magen men så roligt. Har man kul under dessa omständigheter har man kul. Han hade spelat schack på tåget och träffat trevliga människor. Han hade sett vidderna och han hade sett Samarkand, denna mytomspunna stad.

Vilken fiffig presentidé det var. Jag hade glömt hur fiffiga vi var. Nästa år fyller jag själv femtio. Märkligt, mycket märkligt.

6 kommentarer

  1. Vilken fantastisk present Din pappa fick! Och man förstår att den var perfekt för just honom. Det måste vara roligt för Er nu att ha minnet av resan kvar så här i dokumentform.

    Ska Du önska Dig något liknande till Din födelsedag?

    • Det eller en Mulberryväska. Får jag resan vill jag dock ha med maken. Jag spelar för lite schack för em hel ensam resa på Transibiriska.

  2. Vilken fantastisk present! Kanske ska du ta och göra samma resa då…

    När jag tog studenten fick jag ett tågluffarkort i present. Mina kompisar fick minnessaker men min present blev nog ett lika stort minne.

  3. Så kärleksfullt! Eftersom han uppskattade det. Maken hade hoppat upp och ner av förtjusning, fast själv hade jag kunnat behärska mig.
    Men omtanken – så fint…

  4. Ja tiden den går och alla åldras vi… men alternativet är förstås sämre.

    • Avgjort sämre och jag kan appselut tänka mig en resa på Transibiriska om jag inte får en Mulberryväska.

Kommentera

