Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Sparka en höna

Så säger en väninna jag har. ”Sparka en höna och hon glömmer det aldrig”. Kanske är det så. Själv vet jag i alla fall att den som satt en kniv i ryggen på mig, en gång för mycket, får finna sig i att jag kommer att blänga över axeln länge. Låter det dramatiskt? Inte så farligt. Jag är bara häpen över att en del människor tror att det bara är att gå vidare. De tror att tilliten ska sitta där igen utan att de ens bett om ursäkt. Kanske fattar de inte. Kanske tror de att man inte märkte den där kniven i ryggen. Det får vara som det vill med det.

Hunden som blivit påhoppad bakifrån av andra hundar några gånger för mycket gör likadant. Han vaktar sin bakdel. Ibland är vi rätt lika vovven och jag.

12 kommentarer

  1. Jag är inte den som vänder andra kinden till. Det ska mycket till för att jag ska bli pissedoff, men när jag blir det så är personen körd.

  2. irrhönan

    Dumheter ska man inte finna sig i.
    Markera gränser och säg ifrån.

  3. Efter vad som hänt nyligen så känner jag helt igen mig i det som du skriver.

  4. Surt med såna människor…bara att dissa dem….inte värda att lägga energi på.

    Ha de bäst!

  5. Jag glömmer aldrig.

  6. Ja elefanter minns ju också allt… Föredrar den, vill inte vara en höna. Jag har också svårt att ”glömma”, gör det ytterst sällan faktiskt.

    PS. Om du drömmer om köket i ren ek fler gånger så tycker jag att du ska slå till – irl alltså! DS

  7. Fast det handlar ju lite om avsikter också. Om det elaka är gjort med avsikt att såra så kan man inte gå vidare, men om det var ett misstag så kan det bli ok tycker jag. Ingen är ju perfekt, det blir fel ibland.

    Hundar är dock himla långsinta, glömmer aldrig.

    • Det är sant. Den som sparkade den här hönan visste vad hon gjorde. Det primära syftet var inte att just göra illa mig utan mer att själv framstå i en bättre dager oavsett vilka som tog skada av det. Det var inte en gång utan många gånger. Jo, jag kommer att fortsätta att titta mig över axeln.

  8. Då är vi … du och vovven … och jag rätt lika vi också. Jag vet inte om det kallas långsinthet men någon slags förlåtelse eller förklaring eller upprättelse vill man allt ha innan man … om någonsin .,.. kan få tilliten tillbaka till någon som ”huggit en i ryggen”.

    Kram!

  9. Kan bara hålla med. Tittar över axeln. Den som inte fattar kan rentav försöka hugga en gång till, men här kommer det inte att gå.

  10. Pia

    Jag säger som Diana!
    Usch och fy för sådana människor, som kliver på andra för att ”komma högre” själva!! Grrr..

    Sv: Jaa du, gissa när jag sist var i en djurpark.. hahaha..

  11. TT

    ”Den som går bakom min rygg…betraktar jag med arslet.”

Kommentera

