Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Ser ni där uppe?

Ovanför forsen och ovanför hängbron, där lärde morfar mig att ro. Ro utter motströms. När storkusinerna klagade sa morfar att det då inte var lätt att ro rakt i den strömmen. Ett beröm jag fortfarande minns.

Idag har jag färdats längs minnets vägar. Återsett huset där morfar och mormor bodde. Folkets Hus där morfar var ordningsvakt på danserna, skolan där jag själv gick några månader. Märkligt det där. Jag skulle bara hem till södra Sverige från staden vid fjällets fot och råkade svänga vänster i Bräcke.

14 kommentarer

  1. Förstår att det inte var lätt att ro där… 🙂

  2. Oh…vilken underbar plats. Där skulle jag me vilja ro, härligt 🙂

    Kram

  3. Härom dagen åt jag lunch på Jämtkrogen i Bräcke. Stannade till där på vägen till Gällö.

    • Då är du inte många mil ifrån dessa vilda trakter.

  4. Åh! Du har också varit ute i minnenas allé… Rätt ställe att lära sig ro på. Allvar direkt, liksom.

    Jag gick simskola i Byskeforsen. Dom hade gjort en brygga som inhägnade simskoleområdet, troligen för att inte alltför många ungar skulle försvinna. Men jösses vad KALLT det var 🙂

  5. Walking memories lane – som maken brukar säga. Älskar det faktiskt, alla minnen och alla ställen som man förknippar med både det ena och det andra.
    Bilden är riktigt ”vild”,stark och imponerande. Att du våga ro där… är impad!!!

    • Ja, fast det var ju en bit upp jag rodde, inte i själva forsen.

  6. KLART ATT DU MÅSTE STANNA I jÄMTLAND ETT TAG TILL.

    • Ptjaaaa, jag är redan hemma igen.

  7. Vilket fint ställe. Klart man måste återse ställen som har betytt nånting för en=D

  8. Inget är som hemma….

  9. Kanske en medveten vänstersväng… Hoppas det var lugnare där du rodde!

  10. Wow … inte behöver man vara i Österrike för att få storslagna vyer … Och ro i de vattnen!! Wow …

    Kram!

    • Som sagt, jag rodde uppströms i lugnare vatten men forfarande strömmande.

Kommentera

