Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Gott som räcker länge

Svíčková ska det väl heta egentligen med alla små ”frisimurer” på rätt ställe över boktstäverna. Jag är inte så bra på var de ska sitta och vilken sort som används var. Men jag kan få åt mig öl, mat och glass när jag är i Tjeckien. Det klarar sig en trind tant rätt långt på. För den ambitiöst nyfikne kan jag meddela att Tastelines recept fungerade utmärkt. Jag använder mig sällan slaviskt efter recept utan hade läst det och det i min engelskspråkiga tjeckiska kokbok och sen gjorde jag lite på frihand där.

Knödeln gör jag som min ex-svärmor gjorde. 2,5 dl mjölk, ett ägg, ett kvarts paket jäst, mjöl 6-7 dl (men jag brukar börja lite lågt med dryga fem och sen känna när det är som en vanlig bulldeg i konsistensen och så ska man ha lite tärnat franskbröd i. Det bruna ”fläckarna i min gårdagsknödel kommer sig av att här bara fanns fullkornsfralla. En lite franska säger receptet jag tar tre skivor rostbröd för det mesta. Jo och lite salt förstås, det glömde jag.

Så låter man det jäsa i sin bunke under duk i en halvtimme till en timme. Beror ofta mer på hur tillbehören ligger till i tid än den stackars degens behov. Så tar man upp sin deg och gör två korvar av den. Ner i kokande vatten efter att den fått jäsa lite mer formad. Kokas i 35-45 minuter så där. Eftersom jag har för små kastruller blir mina liksom halvmåneformade i stället för att bli raka och fina som de ska vara.

När de kokat klart tas de upp med hålslev och eftersom jag aldrig fått tag på någon knödelskärare efter skilsmässan skärs de i skivor med sytråd. Det praktiska redskapet knödelskärare som egentligen påminner om en äggskärare för strutsägg saknar jag då.

I Tjeckien är det knödel som gäller till mycket. Det där är brödknödeln. Det finns potatisknödel också och alla möjliga varianter ända till efterrättsknödlar med frukt och färskost i. Det klassiska rätten att äta sin knödel med är nog kött och surkål. Gärna rökt fläskkött och en surkål som snarare påminner om julens rödkål än den sunda mjölksyrade. Strimlad vitkål som kokas med en liten lök i skivor, socker, salt, ättika och kummin, i proportioner och tid så att det blir gott. Skivad kassler som bryns och sen får ligga och gojsa sig i en stekgryta på låg värme så att det liksom kryper ut maxat med spad att hälla över sin knödel.

Jag behöver inte nämna att man dricker öl till va?!?

9 kommentarer

  1. Knödel är inget som den här gommen har fått den äran att smaka …. När kan jag komma?
    😀 😀

    • Bara säg till några timmar i förväg så fixar vi det, någon snabbmat är det inte och inte blir man särskilt pigg av det. Jag tror det är släkt med palt i alla fall är komaeffekterna de samma.

  2. Låter som en spännande rätt som jag aldrig har smakat. Man lär sig något nytt varje dag.

  3. låter spännande det där, har smakat klimp något min svärmor alltid gjorde till soppa men det var inte alls så komplicerat att göra lite ägg mjöl vatten och smaksättning

  4. Nej, jag förstod nästan det 😉

  5. Tack för knödelskolan!

    Jag tror att jag skulle tycka om det. Ja, tjeckisk mat var rätt gott, om man bara slapp fänkålen (eller vad det nu var för brödkryddsfrön) över all potatis.

    Jag tror alldeles bestämt att du skulle kunna vara en utmärkt Prag-guide, om du anordnar en resa, så anmäler jag mig.

    Och, jo, jag dricker öl.

    • Kummin var det nog. Det är visst bra för matsmältningen. Det kan behövas.

    • Kanske ett konvent i Praha?

  6. Knödeln har vi ätit i Tyskland på besök där och jag har lite svårt för konsistensen, visst måste det påminna om palt. Och något som min mamma gjorde till gubben som jag inte kommer ihåg, man lade in hackat rökt fläsk o lök i en bulle som man kokade i buljong. Men det är underhållande att läsa om hur man lagar till olika rätter, även om man inte äter dem.

Kommentera

