Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Att det blev friluftsdag

Den där sista svängen till skogs, den som bara skulle vara lite spaningen efter spårmarker och ett allmänt lodande blev väl intensiv. 3,6 km enligt Runkee-Per, frågar någon mig har jag träningsvär i rumpan. Maken skulle bara titta lite efter svamp och så skulle han bara ta en genväg tillbaka. Jag kan berätta för den intresserade allmänheten att i skogen här finns naturfenomen av typen klapperstensfält i träsk med tät buskvegetation. Att man dessutom förlagt dessa fenomen till en uppförsbacke gör att jag misstänker trolltyg i skogen. Vatten rinner neråt. I backar är det inte myrar. Stenar dränerar, där är det inte myr, men jo nog var det det. Innan vi hittat bilen igen var jag sjöblöt av svett och hade dessutom fått en och annan snärt av grenverk som maken släppt i ansiktet på mig.

Lätt att tro på oknytt när lingonriset är trefärgat och maken glatt går runt och spanar som en vettvilling. Skogsrå eller svamp, stryk icke önskat alternativ. Jo, några hundpåsar med trattisar blev det men frågan som kvarstår för mig är om jag inte hellre går i normal terräng och äter burkchampignoner.

Sen ska jag gratis och franko bjuda på en erfarenhet. Dra lärdom! Om en dag drar igång klockan fem. Om en dag tillbringats helt och hållet utomhus i synnerligen vackert väder och du är lite ovan vid det. Om dagens sista aktivitet är sådan att svetten bara rinner och du gråtit några tårar över hopplösheten med att ta sig fram där du är, då rekommenderar jag inte rödvin och ett varmt bad för att bli piggare.

15 kommentarer

  1. Korgen stod i bilen. JAg hade händerna i fickorna, nästan hela tiden….. Men inte hjälpte de heller 😀

  2. HAHAHA – vilket UNDERBART inlägg du levererar 😀
    Gomorron

  3. Inte? Jag trodde det var boten mot allt 😉

  4. Förträfflig beskrivning av utelivets vedermödor. Bra byxor för blöta? Vet inte om de finns i vuxenstorlek, såna där galonisar som dagisbarn brukar ha? Vore ju festligt och antagligen väldigt bra. 😀

    Jag brukar köra med jaktkläderna som skogsuniform, de är någorlunda vattensäkra.

    • Det är nog mer sådana jag ska ha än galonisar. Jag gissar att galonisar skulle orsaka en massa svett.

  5. Jag tappade fokus direkt i ditt inlägg… Runke-Per?!?!
    🙂

    • Runkeeper, en applikation som kollar var, hur långt och hur snabbt jag rör mig. Den finns på min telefon. När jag skrivit just Runkeeper läste en massa av mina mer ekivokt lagda läsare ändå Runke-Per så jag tänkte att jag lika gärna kunde skriva som de snuskhumrorna tänker.

  6. Skogspromenader slutar inte alltid som man tänkt. Det vet jag som tillsammans med DansBritt har vilsat i skogen bland hålor och kalhyggen som inte fanns där förr. men…..tror att man retar sig mer på om man har gubben med i skogen än en kompis. Det vi retade oss mest på var dom som gör karlhyggen och att vi var dumma nog att inte ta med en flaska kaffe. Hoppas ni hade med er matsäcke. Det är alltid en tröst.

  7. hahaha – rena rama buschen alltså men motion och frisk luft fick ni ju onekligen
    kramar

  8. Nja, när det gäller friluftskläder så brukar jag prova och stå i eftersom jag inte vill ha stela plagg, de ska vara tysta och följsamma när man rör sig bland vilda djur.

    Jag handlar gärna på Jaktias butiker, de har stort sortiment, kanske också nätbutik. De senaste tre omgångarna skogskläder har alla råkat bli av märket Pinewood. Det är bara en slump, men jag är jättenöjd med dem, lagom bra kvalitet för mina krav (inte superbäst, men helt ok, det finns andra dyra statusmärken också) och hyfsat pris. Kanske säljer Pinewood själva på nätet. Lycka till!

  9. Tappat tråden

    • Ptjaaa, det är i alla fall bättre än att tappa orienteringen. Det gjorde vi i ryslig terräng.

  10. Hahaha! En stilla skogspromenad, va? 😀

  11. KANOOOOON inlägg, ett av dina absolut bästa faktiskt. ASG!!!

    PS. Försök med vitt vin nästa gång;-) DS

  12. TT

    Skog ska vara ganska platt och mjukt mossbeklädd för att man ska gå i den.

Kommentera

