Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Vovvar

Jomen, jag var ju domarsekreterare på på en spårtävling i lördags. När det är spårtävlingar i brukshundssvängen i alla fall ingår en del lydnadsmoment. Maken är lite sugen, det tror jag att jag nämnt att tävla med vår lilla grynkorv. Så vi tränar och tränar. Spårandet går för det mesta helt utan problem. Han älskar att spåra och gör det bra. Så är det det här med lydnaden. Det som dottern och mågen tränat redan det kan han men för att tävla är det några saker till han borde kunna. Jag ska inte tråka ut icke hundfanatiker med detaljer alls.

Istället ska jag komma till sak och berätta om hur kul det är att titta på hundar som gillar det de gör. Vännen våran han bara älskar att jobba. Han vore varje arbetsgivares våta dröm utom i just det att ivern ibland gör att han glömmer att kolla vad det var man ville ha utfört. Kommenderar man hopp över ett hinder grisnitar han gärna på andra sidan, vänder och hoppar över det en gång till bara för att visa hur duktig han är. Säger man sitt efter att han legat hoppar han som en groda fram lite närmare föraren. Ska det apporteras håller han på att krypa ur skinnet sedan apporten är kastad men innan han blivit skickad att hämta den. Hur kul som helst även om man inser att på tävling ger denna iver avdrag i poäng.

På tävlingen i lördags var där en jycke som inte såg ut att gilla sitt jobb. Långsamt och utan glädje gjorde den ibland det den skulle. Jag antar att den var ur slag av någon anledning för dagen men det var ändå lite sorgligt att se. Allt detta hundtränande tror jag inte att jag skulle lägga tid på om inte hunden själv så gärna ville jobba. Ska det resas i allmänhet åker han gärna bil. Är träningsvästen och spårryggan med piper han hela vägen i bilen.

Efter att tagit bort makens ansikte för anonymitetens skull säger jag bara, visst syns det att vovven själv vill vara med husse och har stenkoll på vad han vill ska bli gjort härnäst? Jag tror att hon har rätt dottern. Han är speciell den här jycken. Inte bara för att han är mommas gosgris.

9 kommentarer

  1. Det syns att ni alla tre går verkligen in för det där med träning och ha kul tillsammans. Det är en fin hobby tycker jag, alla får motion och kan njuta… å vara lite stolt också:-)

  2. Roligt med hundar som gillar träning, men det spelar väl inte så stor roll om dom faller ur ramen lite om dom har jättekul, trots att det är tävling. Det svider väl mest i husses och mattes hjärta ? 😉

    • Det spelar ingen roll. Egentligen håller vi på för att få en hund som är stabil och mår bra i vardagen. Priser och rosetter behöver vi inga på riktigt. Hellre en glad hund som vill för mycket än en som inte vill.

  3. jättevacker hund =)

  4. Det där, det är kärlek på hög nivå, det!!

    Det slog mig igår, när vi var till valpträning, att det är underbart med så många människor som verkligen VILL sina hundar och att de ”ränner runt” med dem av kärlek!

    Det var också helt underbart att se valparnas glädje när tränaren uppmanade till kurragömmalek – ömsom ”finn matte/husse” och ”finn vovve”.

    Jag önskar att min lilla Terrorist en dag kan gå så där uppmärksamt glad vid min sida – åh, så roligt det är för er att all er träning ger sånt fantastiskt resultat!!

  5. Det både syns och hörs att ni har roligt tillsammans! De är så det ska vara med hundträning=D

  6. Kan inte tänka mig ett liv utan hund. Det är få år av mina nu 61 som varit totalt hundlösa. Känner igen glädjen Du beskriver hos hunden. Så är det när våra hundar anar att det är en jakttur på gång. De känner igen vissa kläder, vissa moment och blir vilda av lycka.

  7. Er vovve verkar ha roligt och stenkoll. Börjar förstå att inte alla har den där gnistan att lära sig….här blir det inget rosettjagande heller, är bara glad om vi får till en vettig allmänlydnad.
    Förstår nu också att varken alla hundar eller människor har den där gnistan eller viljan i sig att bli så proffsiga…

  8. Härligt att han tycker det är så kul!

    Taskigt med poängavdrag för ”kontrollerad” uppspeldhet…
    🙂

Kommentera

