Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Banken

Maken säger att jag har en tendens att älta saker. Det kan ligga något i det. Hur som helst tänker jag på det där kontot på Handelsbanken där man inte får veta vad det kostar att avsluta det innan man faktiskt avslutar det och då kan man inte ångra sig. Vilken annan affärsverksamhet skulle komma undan med det? Tänk om enda sättet att få reda på vad en liter mjölk kostar vore att ta den till kassan och väl där fanns ingen återvändo även om den skulle kost 175 kr/l.

Och den där andra banken, vi kan kalla den Swedbank, som vill ha betalt för att ta emot pengar in på ett konto. Vad tänker de sig att de vill ha för verksamhet om de sätter en avgift på pengar in. Har de så för mycket att de vill bli av med pengarna? Eller är det kunder i allmänhet som är jobbiga att ha?

Dumma saker kan jag inte låta bli att älta.

12 kommentarer

  1. Visst kan man bli lite smått förbannad när dom tar betalt för allt. Snart får man betala bara för att komma in på en bank.

  2. Den där andra banken som du kallar Swedbank, dem slängde jag på sophögen för några år sen. Då hade jag betalat dyra avgifter alldeles för länge för att få lov att ha ett konto hos dem – till 0% ränta. Jag tror att jag betalade 37 kronor i månaden bara för att få lov att ha kontot. Det blir 444 kronor om året som det kostar mig att ha pengar hos dem. Och jag får ingenting – inte ens service! 😉

    Numera har jag min egen, danska bank, och ett ”systerkonto” i deras svenska avdelning – till noll kronor i avgift.

    Bu för Swedbank, säger jag bara.

  3. Du gör helt rätt i att älta sånna saker! Har själv ICAbanken som funkar helt ok. Men visst kan man bli lite purken när man ska betala en årsavgift på trehundra för att få ha sin lön på ett konto och kunna betala sina räkningar själv.
    jaja.

  4. 4U2

    Älta? Nej, tänka! Klart man måste ha rätt att tänka.

  5. Verkligen fräckt! Jag förstår att du kan älta såna saker.

  6. Vissa saker förtjänar att ältas och ifrågasättas inte minst!

  7. Rent generellt är det väldigt lätt att bli förb—nd på bankerna.
    Min bank är väldigt irriterad över att jag ligger kvar med en gammal kontokredit att nyttjas i absoluta nödfall – de tycker jag skall ha ett kreditkort i stället. Men jag vill ha det som jag har det. Eftersom jag sagt nej, nej, nej har de höjt den årliga kreditavgiften… som man betalar oavsett om man nyttjar krediten eller ej.

  8. Men jösses vilket sjukt system!
    Jag har också svårt för att släppa grejer… så pass svårt att jag tror jag inte släppt något, inget större iaf.

  9. Gun

    Klart man ältar sånt som är helt sjuk och borde ändras på!

  10. Jag blir matt när jag läser ditt inlägg. Vi lämnade Swedbank och gick till Forex Bank istället. 2.55% ränta från första kronan. Funkar perfekt. Har ett slaskskonto kvar i gamla banken..

  11. Banker kan man snabbt bli vred på. På vår lilla ort har vi bra bankkontor av olika slag, men sen kommer det där centrala in. Jag var kund hos Nordea i många år, det hette Wermlandsbanken när jag flyttade till Årjäng 1972. Men för några år sedan upptäckte jag att det inte längre gick att ringa direkt till mitt bankkontor utan jag hamnade alltid i någon slags central för bankärenden. Då bytte jag till vårt Swedbank som egentligen är Westra Wermlands Sparbank tror jag. Och till deras kontor kan man alltid ringa direkt.

  12. Alla dessa ”hittepåregler” … Finns bara ett (eller två) ord för dem. Det ena är vanvett och det andra är VANVETT (understruket med rödpennan)
    Gomorron 🙂

Kommentera

