Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Slut i luvan

Trött i plymen. Matt i lacken.

Jag har varit på läxläsning. Rackarns vad det är svårt att förklara saker som man bara tar för givet. Det där till synes enkla. Det som för mig är så självklart att jag inte funderat på det på eviga tider. De flesta har kommit till Sverige ganska nyss och har inte samma förförståelse och definitivt inte samma ordförråd. I dag ägnade vi en lång stund åt att prata om vad det innerbär att vara vän med sig själv. För några av eleverna kändes det självklart att det handlade om att man var en enstöring. Då blev liksom hela läxuppgiften obegriplig för att tolkningen blev fel från början. Nysta och bena och försöka hitta var knutarna sitter. Det är ofta så att de sitter där i det till synes enkla. Det är i alla fall min erfarenhet.

8 kommentarer

  1. Ibland är det så svårt att förklara att det inte går hur manän försöker. Händer att jag är på väg att ge upp… Men så oftast lossnar det även om det kan ta sin lilla tid.

  2. Matt i lacken, var ett nytt uttryck!!!! Lägger till det i repertoaren 😀
    Svenskan är inte alltid så enkel att förstå, vi säger bra mycket konstigt!

  3. Det är ju därför det är så viktigt att du kan svenska för att kunna klara dina matteuppgifter. Inte konstigt att många inte hänger med i matematiken.

  4. Är det ett extra jobb du har?

    • Alldeles ideellt.

  5. Vilken tur de här barnen har som har en så engagerad läxhjälp!!!

  6. Dig hade jag behövt ha i min närvaro då jag gick i skolan, läxhjälp vilken otrolig lyx. Va duktig du är. Inte alltid lätt att förklara så att alla förstår:-)

    Kram

  7. Jag har fått en alldeles ny förståelse över hur SVÅR svenskan är sen jag flyttade till Spanien.

    Du är så himla bra som hjälper till på det vis du gör!
    🙂

Kommentera

