Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Man måste vara vän med tingen

Maken fortsätter sitt ”learning by skriking” och nu tror jag faktiskt att vi inte har någon skrivare längre. När maken börjar leta drivrutiner och hinner mecka med sånt brukar läget sedan vara hopplöst. På den tiden jag bodde i staden vid fjällets fot och Lilleman bodde hemma hade jag en period då jag lugnt och stilla överlämnade allt datorfixande till gossen. Här i småstaden är det bara att kavla upp ärmarna och lära sig.

Lite grand undrar jag hur det kommer sig sånt där. Varför en del liksom lyckas trassla till det så? Min pappa som trots sin ingenjörstitel var en synnerligen teknikointresserad människa brukade citera Gösta Ekman ur en sketch, ”Man måste vara vän med tingen”. Pappa han ringde efter hjälp han. Lilleman var dit och läste felmeddelanden på datorn ibland, Humlans R, lillebror och till och med jag. En kopp kaffe och lite trevlig samvaro fick man på kuppen. Ibland fick man rensa mobilen från meddelanden också eller göra kanalsökningar på den lilla, lilla tjock-tv:n.

Med maken är det så att tv det begriper han. Datorer och moderna telefoner är däremot inte hans grej alls. Vilket ju i sig är märkligt så mycket avancerat som det är med modern tv. Frun rensar datorer och telefoner och startar om. Så funkar det ett tag till bara han inte installerar märkliga drivrutiner eller annat som riskerar att sabotera hela nätverket. Igår tror jag han hann med att installera drivrutiner för PC (han har en gammal mac) och en skrivare vi inte har. Som sagt, nu har skrivaren havererat förmodligen för gott. Finns det en farbrorsäker dator på marknaden? Jag måste googla fram en instruktionsvideo på det. Återkommer.

2 kommentarer

  1. Asg!!! Din man och jag har mycket gemensamt måste jag säga… å i mitt fall ingår även tv biten med tillbehör;-) Tack för det skrattet här på bussen:-)

  2. Tack och lov är Husse teknisk för själv orkar jag inte riktigt sätta mig in i saker. Vet att han gör det och då blir jag bekväm… På gott och på ont!

Kommentera

