Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Kvällstrött

Det är den stora nackdelen med att vara medelålder och gravt morgonklarvaken, man blir så ruskigt kvällstrött. Maken den fulingen ska dessutom åka till Göteborg i morgon så det är kanske inte mer än rätt att han får ta kvällsturen med vovven också. Förresten tog jag faktiskt morgonrundan då vi mötte en schäfer som både var lös och inte så lyhörd för sin husse. Vi kan väl säga att jag inte gillar’t. Vovven här gillar det inte heller. Han är faktiskt en ganska hundrädd hund. I alla fall vill han inte ha främmande hundar inpå sig. Att vara lös med annan lös hund och ta närmandet i lagom fart. Utbyta signaler, kolla läget och sen kan man vara kompis. Med vovven min i koppel och lös annan hund som bara studsar fram leder inte till ett bra hundmöte. Han är lite som matte. Jag vill också ha lite utrymme runt mig och välja själv vilka som är välkomna riktigt nära.

8 kommentarer

  1. Jag har också en hundrädd hund. Bortsett från de hundar han känner då. Han är så rädd att han måste skrämma iväg dem med värsta basrösten, så mycket skäll blir det ibland.

    • Det blir det här med. det gör en ju lite skraj att den andra hunden ska svara och att slagsmål ska uppstå.

  2. Nu är jagockså medelålders (beroende på hur man räknar;-) å jag är aldrig morgonklarvaken. har aldrig varit heller. Är kvällspigg vilket straffar sig naturligtvis när man ska upp klockan 6:45 på vardagar.
    Nu berättar du om en lös Schäfer, du ser varför jag är hundrädd!

  3. Jamenfyfan va man blir less på en del hundägare! Dom är tyvärr ofta, väldigt okunniga , och det får deras egen och andras hundar lida för…. Lös olydig hund, stor eller liten, gillas nog inte av någon!!!!
    Klart ni surnar till, båda två!

    Redan som valpar är det ju så viktigt att dom får träffa lugna språksäkra hundar i olika åldrar, kön, storlekar och sorter för att lära sig det viktiga hundspråket & samspelet, för att ha en chans att klara av ett hundmöte med hyffs…

  4. Det är bland det värsta jag vet, speciellt om det är en okänd hund som kommer fram lös. Då blir jag förbannad, och mina hundar är ändå ganska okey med okända hundar!Jag ogillart! Ägarna ska ha koll på sina hundar!

  5. Jag förstår inte det här nya oskicket att gå omkring med hunden lös fast man inte har stenkoll. Det är inte klokt gentemot hundrädda människor och hundrädda hundar! Och det bäddar för tråkiga situationer. Det ska ju vara trevligt att gå ut med sin hund, inte en vånda inför att behöva hamna i slagsmål (med både hund och husse kanske!) Dessutom är det inte tillåtet enligt lag att ha en hund lös om man inte har den under direkt kontroll och då får den inte vara värst långt bort. Till och med i Stockholms innerstad går numera ett antal olydiga hundar lösa med sina ansvarslösa hussar / mattar (dock mest hussar faktiskt när vi har varit där!)

  6. irrhönan

    Terroristen brukar gå lös – kommer det någon (oftast barn) som ser reserverade ut så kopplar jag honom direkt. Än har jag inte mött nån hund som reagerar negativt på Terroristens glada uppsyn, men man ska aldrig säga aldrig.

    Snart blir han väl tonåring, det lilla livet, och börjar ”bestämma själv”. Då blir det koppel!

    • Jag är inte alls emot lösa hundar. Det jag inte gillar är hundar som kommer framrusande från ingenstans. Jag tror att det är bra att träna dem lösa som valpar och bygga in det mentala kopplet.

Kommentera

