Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Jag ifrågasätter

Läser i en getingbodiskussion på Facebook, nu igen. Säg åt mig att skaffa mig ett liv. Jag lägger mig inte i den diskussionen eftersom den av de diskuterande som jag är vän med där, verkar lite snarstucken. Det som diskuteras är Glada Hudik-teatern och Håkan Juholt i en och samma diskussion som nu brutit samman i två diskussioner. En om hur man får beteckna en grupp av människor. Visar det att man har en dålig människosyn om man skriver ”dessa människor” och därmed liksom skiljer ut ett vi och dom. Ptjaa, tänker jag. Om inte den korrekte som tycker att så kan man inte skriva också såg de utvecklingsstörda som en grupp, skulle väl aldrig diskussionen uppstått tänker jag. Vore det människor som på samma sätt som andra själva kunde bevaka sina intressen föll ju hela debatten kring teatern som en pannkaka.

Sen ställs frågan i den där diskussionen om vem som dömer vem. På den frågan tror jag att jag hittat svaret. Jag tror det är så att DU dömer medan JAG, jag bara ifrågasätter.

3 kommentarer

  1. jag ifrågasätter också
    Sv: i morse var det definitivt mössväder på vovvepromenaden
    kramar

  2. Absolut tillåtet att diskutera både det ena och det andra i en hyfsad ton, men man bör vara öppen för att ändra sig också ”unterwegs” så att säga. Om Glada Hudik vet jag intet, bara sett rubrikerna. Om Juholt har jag modifierat min ståndpunkt från att vara enbart fördömande till att också se hur en del av detta mediedrev eldats på av fiender inom det egna partiet. Det har varit många knivar i ryggen och det ger ett osympatiskt intryck av politik som sådan eftersom man kan anta att det skulle kunna ske i ett annat parti också. Att alla medel är tillåtna, inte bara i interna diskussioner utan också utåt i media. Asch va långt det här blev då!

    • Politik på den nivån verkar inte locka fram de vackra sidorna hos människorna. Det att säga nej jag dömer ingen jag bara ifrågasätter tycker jag inte alltid är så vackert heller efter att sågat någon/något jäms med fotknölarna. Ibland måste man våga se sig själv ärligt och också fundera på sin egen agenda.

Kommentera

