Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Kom att tänka på

Beate fick mig att komma på en gammal historia. En gång för länge, länge sedan fanns det något som hette skrivmaskiner. Det fanns de som man använde fingerkraft på men så småningom kom det nya elektriska. På en avancerad elektrisk kunde man byta skrivhjul till och med och på så sätt få olika fason på sina bokstäver. Det fanns en del som hade raderband så att man kunde ta bort bort emot de tio senaste tecknen också. Ni förstår hur bra en sådan var i jämförelse med en manuell, eller hur?

Nå jag jobbade en gång med en kvinna som kommit över en sådan ny medan hennes chef hade en manuell. Nu behövde hon skriva mer än han så det var nog rätt och rättvist men hon kunde inte undgå att märka hans lystna blickar. Så närmade sig semestern. Fyra veckor då hon inte kunde vakta sin skrivmaskin. Chefen skulle vara på jobbet under tiden och oron gnagde.

Hon fann på råd. På skrivmaskinen satte hon en lapp. ”Gud ser dig, Kalle”. Om det nu var Kalle han hette.

Och just den här bilden har jag knyckt på nätet. Tar någon illa upp så tjoa. Jag hittade bara ingen skrivmaskin att fota.

6 kommentarer

  1. Gun

    Hahaha, hjälpte det då?

  2. Hahaha…den var bra, hoppas det hjälpte. Skrivmaskinskunskapen på gymnasiet var väldigt underhållande 🙂

    Kram

  3. 🙂 Så himla kul att min post-it lapp triggade ditt minne. Sån’t älskar jag. Å 1 000 tack för länken!!!
    Storyn var så himla rolig också:-)

    PS. Jag minns IBM skrivmaskinerna som hette ”Composers”, vägde ett ton, hade kulhuvuden som gick att byta så att man kunde byta typsnitt. Samlade ett tag på fossila skrivmaskiner, men sålde alla…

  4. Säkert ingen som surar . Jag har slängt min gamla Facit men hittade en stor grön i en container. Den funkar. Skulle kunna passa i ett ev framtida bibliotek hemma hos mej någongång.

  5. Hahaha! Fiffigt! Han hade säkert inte kunnat låta bli annars…
    😀

Kommentera

