Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Tur man har mågen

Han skickade mig en länk till temadagar. I morgon är det t ex skolbiblioteksdagen. Skolbibliotek känns som en viktig sak även om jag inte riktigt vet hur det heller ska firas. Andra dagar där jag faktiskt måste säga att traditioner saknas och där någon av typen folklivsforskare Ebbe Schöön kunde ta fram nya fina traditioner för firande är Klamydiamåndagen, Världsnjutardagen, Grynkorvens dag och Saabdagen. Jag menar hur ska man lämpligen fira detta? Potatisen har förresten hela två dagar på året. En för gammpärerna idag och en för nypäran lite tidigare på året. Surdegsdagen känns också lite svår. Kanske är det ett fall mer för folklivsfanatikern Job Andersson. Han känner till traditionerna i olika delar av landet han.

Som sagt, det är tur man har mågen, vad man skulle missa mången anledning till kalas annars.

Dagens stora firande borde än vara för att lilla brorsdotter P fyller ett år.

5 kommentarer

  1. Ska fördjupa mig i kalendern något senare, ett måste känns det som. Och jag kunde omedelbart konstatera att just min födelsedag inte firas med nåt vidare glam alls, mellan surdegsdagen och lakritsdagen. Ja ja.

  2. En liten 1-åring i släkten, DET är verkligen nåt att fira!

  3. Annieverse

    Finns Kladdkakedagen? Annars vill jag hemskt gärna införa den. Kanelbullar och potatis är inte riktigt min grej.
    Du har för övrigt en utmaning att hämta på min blogg 🙂

    • Kladdkakedagen finns.

  4. Hörde du Olle Wretlings sommarprogram i somras? Såå bra!

Kommentera

