Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Gör det själv

Jag blev påkörd bakifrån i dag. Av en gubbe som stack. Inga skador på vare sig mig eller min bil så vitt jag kunnat se men karlen själv krossade sin plast mot min dragkrok. Jag hade liksom för mig att man ändå behöver stanna på olycksplatsen till dess man rett ut vilka man är och lite om skadeanmälan. Smitning hade jag för mig var rätt allvarligt. Inte här inte. Här tycker ”gör det själv-polisen att man kan ringa själv till påköraren. Jo, jag hade sinnesnärvaro nog att kolla bilens reg nummer, färg och bilmärke.

Jag är lite häpen.

12 kommentarer

  1. irrhönan

    Om polisen i Sverige har ungefär likadana resurser som i Danmark så gör de i princip noll och nix när det inte är personskador – för då måste det föreligga en polisrapport.
    Försäkringsbolagen däremot, de vill väl gärna ha både det ena och det andra kan jag tänka mig. Fast… är det inga skador på din bil så finns det väl inte riktigt nånting att anmäla.

    Vilken tur du hade som inte skadade dig!

    • Det känns lite rättshaveri att bråka om principen men fy vad sur jag blev.

  2. Han borde åtminstone ha stannat och kollat läget med dig. Tur är nog att varken du eller bilen fick en skråma, det är det viktigaste. Bry dig inte om att anmäla honom. Ingen fysisk eller materiell skada = polisen har viktigare saker att göra.
    Men jag förstår att du blev skitsur!

  3. Smitning är ett allvarligt brott vilket självklart ska anmälas. Tycker Farbror blå något annat är han ute och reser. Men visst, blev det inga skador så. Men det är liksom principen…

  4. Intressant. Vi kommer självklart att med stort intresse följa Din ev kontakt med den skyldige.

  5. Viss risk förstås att han / hon inte var nykter och var rädd för att bli avslöjad med något värre än att bara ha kört på en stillastående bil.
    Tur att Din bil klarade sig.

  6. Märkligt att man ska ringa själv! Tycker också att det kallas smitning om man bara åker iväg.

  7. Är inte särskilt förvånad…

  8. Anmäl honom. Och meddela honom sedan att du anmält honom. Litet lär han få att grunna över. 🙂

    • Ptjaaa, det var som det jag trodde att jag skulle få göra när jag gick in till polisen men icke sa Nicke.

  9. Fy vilket sätt! Tur att det gick bra för dig i alla fall… Jag tycker du ska anmäla. Gud vet vad han smiter från nästa gång?

    Jag blev påkörd en gång när jag väntade i en rondell på att det skulle bli en lucka. Blev just inget med mig och bilen men vi gjorde en skadeanmälan ändå. Killen tog på sig allt. Jag skulle knåpa ihop en sån där skadeanmälan om vad som hänt och Anders sa att vi nog alla var skyldiga för jag hade ritat allt i vänstertrafik 😉

  10. Gun

    Klart han skulle ha kollat att allt var ok med dig och din bil. Jättedåligt, både av honom och av polisen..

Kommentera

