Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Jämställdhet

Jag vet inte om jag berättat historien för er. Min bror skrev en gång en debattartikel till lokaltidningen i ämnet jämställdhet. Pappa fick då frågan från en bekant om det möjligen var hans son som hette som brorsan heter. Jo, det ville ju inte pappa neka till. Var det möjligen han som skrivit debattartikeln i dagens tidning. ”Jooo, sa pappa, det var visst nåt om jämställdhet. Jag fattade det som att han var för.”

Jag vet inte hur väl det framgått men vår pappa var oerhört snabb i huvudet. Till det hade han en mycket speciell humor som ofta fick omgivningen att liksom hicka till innan de förstod att han skämtade.

I just det här fallet har jag faktiskt efter att jag slutade fnissa åt historien funderat en hel del. Tänk om det är så att det liksom inte händer något eftersom alla säger sig vara för. Vem ska man liksom slåss mot om alla säger sig vara överens. Häromdagen, kanske igår läste jag att danska fackförbund drev en kampanj om att alla kvinnor jobbat klart just igår. Med den lägre årsinkomsten kvinnor har menade man att man också borde jobba mindre. Med 18% lägre lön än männen var det visst färdigjobbat för året igår för de danska kvinnorna. Jag har aldrig hört någon hävda att vi ska ha löneskillnader beroende på kön. Ändå är det så.

Jag kan inte släppa tanken på att det kan vara en bidragande orsak till att förändringen går så gruvligt långsamt. I debatten är vi så överens så inget händer i sak. Ingen behöver göra något. Det räcker med att prata om attitydförändringar, målsättningar och snömos.

Det där med jämställdhet, jag fattade som att han var för …

5 kommentarer

  1. Härlig kommentar från din Pappa!

  2. Konstigt att det inte händer mer men det är ju precis som du säger. Lätt att säga och prata och surra men det händer ingenting praktiskt egentligen. Inte nog att vi måste vara duktigare vi ska jobba mer och ha mer att göra i hemmet och med barnen och dessutom ha sämre betalt för samma jobb. Jag vet vad jag pratar om för överallt jag jobbat har det varit så. Skit man blir så förbannad när man tänker på det.

  3. En fördel med att jobba på ett privat företag är att alla har samma lön för samma arbete trots olika kön. Men jag vet inte mycket mer än för min egen del, om det trots privat ägande förekommer olika lön, mest troligt.

  4. Säger bara som så: mycket snack och ingen verkstad leder sällan till förändringar.

  5. Det hade verkligen varit roligt att få träffa din pappa! Som Du beskriver honom så var han en väldigt snabbtänkt och humoristisk person.
    Hans kommentar där var välfunnen.

Kommentera

