Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Di små djuren

Som synes i det tidigare inlägget är katten rätt obekymrad över hunden. Att inte katten sitter närmare beror nog mest på att han tycker hunden är lite slaskig. Katten gillar inte att bli blöt. Ändå finner han sig ibland kortare stunder i att få öronen hundtvättade. Han ser plågad men överseende ut.

Riktigt samma nära relation som han hade med Humlans katter har han inte med hans kattslig höghet hunden. De kan smyga sig till att lägga sig på samma gästsäng men ännu inte kura ihop sig tätt. Jag gissar att man som katt måste vänja sig från unga år att ha en så klumpig och ivrig storebror för att klara riktig närkontakt någon längre tid.

Samarbetet funkar annars finfint. När katten vill ha mat hjälper hunden till att berätta det. Detta kan delvis förklaras av att katten har sin matplats på en byrå under trappen. Att ha kattmaten där hunden kommer åt den fungerar inte. Däremot händer det inte så sällan att katten tappar ner lite knortar till vovven men den sortens golvlort har vi inte sett sedan vovven flyttade in. När katten får mjukmat är det också hunden som slickar skeden.

När hans kattslig höghet är ute och det kommer andra katter på gatan ser han också hemskt mycket ut som ”min pappa är polis”. Hela minen skriker ”min storebror är en rottweiler”. Kan han se försiktigt avvaktande ut när hunden inte är på plats ökar stöddigheten med oanade mängder när doggelito kommer. Med rottisbackup är han den tuffaste katten i stan, kanske i länet.

Det där att vara som hund och katt, jag vet inte jag, det måste varit någon som inte haft hund och katt som kommit på det.

14 kommentarer

  1. ullebengtsson

    Alla katter borde ha en egen rottis 🙂

  2. När jag växte upp hade vi svart hund och svart katt. När man kom ut i köket på morgonen var det en massiv svart hög, med hundhuvud i ena kanten och katthuvud i mitten.
    Och katten sörjde hunden påtagligt när den dagen kom.

  3. Sannerligen ett rart par! 🙂

  4. Som hund och katt stämmer inte alltid 😉 Här får Herr Hund stå ut med daglig öronmassage. Tror faktiskt han gillar det!

  5. Annieverse

    Katter är i sanning mästare på att se överseende ut.

  6. Det var ett otroligt roligt inlägg om en annorlunda hund-katt relation. Man måste nog äga djur och älska dom som du gör för att kunna förtälja en sådan story:-)

  7. Vad bra skrivet. Besten här hemma får också slicka kattens gaffel. Hon gnyr så fort kattens tallrik kommer fram. Inga speciella tallrikar. Vi äter på dom också. Igår skulle sonen äta plättar på en och hunden blev alldeles tokig. Hon förstod inte riktigt.

  8. va sött =)

  9. Så roligt skrivet om djuren. Jag känner igen mycket från min dotters hem där det bor 3 katter och 2 hundar. Siameskatten och Leonbergern är bästa kompisar, när det brakar loss ordentligt brukar det sluta med att halva katten är fast inne i hundmunnen, men aldrig att det blir någon skada. Bara en massa hundslafsigt spott. Det är härligt att se dem och jag håller med dig att det där med hund och katt inte alltid stämmer.

  10. En tuff katt du har. Jag är livrädd för Rottweilers. Har en upplevelse som jag aldrig glömmer…

    • Jag kan förstå att man är rädd för rottisar. Absolut. Det är bara det att de klokaste hundar jag haft båda har varit just rottisar. På helt olika sätt men båda helt underbara.

    • Dessutom är det katten som bestämmer över hunden. Det är helt klart sedan man sett dem tillsammans ett tag.

  11. Vilken syn för gudar – ”min pappa är polis”… Jag kan se det för min inre blick.

    Terroristen önskar inget högre än att få leka med de malliga katterna som hålls här i området. Han försöker och försöker, och den enda som nedlåter sig till att snusa på hans ivriga nos är ”pizza-katten”, en rolig filur som alltid håller sig framme. Och som vi kunde hitta inomhus också, men det var innan Terroristen kom.

  12. Va festligt! Jag menar samarbetet mellan katt och hund! Och att det går bra utomhus också, det brukar inte gå här. Nu har vi ingen katt längre men när vi hade det så kunde de vara sams inne och ligga i samma säng, men ute var katten fredlös och blev ofta uppjagad i något träd på tomten.

Kommentera

