Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Prylgalning och fiffighetsminister

Igår var vi in på den lilla stadens elektronikbutik. Humlan skulle kolla lite grejer kring sitt mobilabbonnemang. När vi klivit in genom dörren kommer han som jag tror rår om hela butiken framångandes och förevisar ett fisheyeobjektiv, en av tjejerna hör sig för om jag skaffat den nya Iphonen än och först så småningom blir det tid över för Humlans abbonemangsfrågor. Håjaja, man gissar att man är avslöjad som köpglad prylgalning.

För övrigt håller jag på och styr upp en flytt från Oslo. Sonen, hans flickvän och deras kompis T ska hem nu. Det är avgjort vår tur att fixa eftersom söta flickvännens tillika söta föräldrar tagit alla transporter hittills. Nå, det är väl bara att hyra en släpvagn och fara kan man tycka till dess man inser att man ingen hundvakt har. Jycken här lämnar man liksom inte var som helst. Har han inte respekt för den som håller i andra änden på kopplet drar han som en galning. Känner han att föraren är osäker beter han sig gräsligt i hundmöten, inte så att han bits men han vill skrämma bort och det ser inte kul ut. Vi som känner honom kan hantera det och ta honom lite åt sidan så att han känner sig trygg och få honom att fokusera på föraren istället, i alla fall för det mesta. Den gången hans halsband gick av och han nådde fram till skällande terriern kom han bara häpen tillbaka. Han vill inte tugga upp andra hundar han vill bara demonstrera att han vill ha sitt utrymme men som sagt kul är det inte. Det finns inte ett ondsint ben i hans kropp men han är inte en alltigenom enkel hund. Sen är det 45 kg muskler, det är rätt mycket på fyrtassdrift om man inte är överens om hur man ska ha det. För säkerhets skull lämnar vi inte honom till hundvakt hur som helst. Bonussonen fixar det men han ska vara borta den helg det gäller. Humlan och R kan ha honom men dit är det minst sex timmar i bil enkel resa. Ner till Småland, till Oslo, upp till Jämtland och ner till Småland på samma helg innan man får komma hem igen känns lite jobbigt. Att ha hunden i en storstad samtidigt som man kånkar saker känns inte heller optimalt och dessutom tar han hela platsen i skuffen.

Nu håller jag på och styr upp det hela så att jag kommer att behöva utnyttja grannen för skjuts, maken för en annan skjuts och intressera bonusdottern för en Oslotur samtidigt som jag i knusende ro kan vara hemma och klappa på jycken. Det är inte utan att jag skäms över mina utstuderade funderingar. Lite illa känns det att planera så att allt jobb hamnar på andra men det skulle vara smidigt, speciellt för just mig.

Där fick ni två sanningar om den här tanten som hon inte tycker är så mycket att göra särskild reklam för. Utstuderad, utnyttjande prylgalning, det låter inte rätt igenom vackert men nog vore det kul med ett nytt objektiv till kameran …

8 kommentarer

  1. Ett objektiv till kameran är sällan fel. För övrigt förstår jag hur du tänker. Herr Hund kan vara gruffig i stil med vovven vilket innebär att vi lämnar honom inte till vem som helst. Hoppas det blir en bra lösning för alla intblandade.

  2. 4U2

    Ärlig är du iaf och DET räknas! 🙂

  3. Börjar nästan tro att du är civilingenjör. Så utstuderad och smart planerande kan bara en sådan vara;-)
    Snyggt jobbat skulle jag vilja säga:-)

  4. Jag tycker du planerar alldeles utmärkt! Ja, för din del i alla fall… 😀

  5. Låter inte helt enkelt att få hundvakt för er heller, jag vet hur det är. Inför vår resa funderade jag på hundpensionat faktiskt, tills jag lyckades övertala dotra. Hon trodde bara inte att vovven skulle gå att ha i stadsmiljö, men det gick visst.

  6. Planering ingår i paketet liksom. Dottern lämnade bort älsklingen, en Voster, när alla var upptagna, till ett hunddagis och han trivdes toppenbra. Inget för er kanske, men en tanke. 🙂

  7. ett nytt objektiv låter kul – och som belöning efter att frakta hem barn till moderlandet är det väl inte helt fel

  8. Asch, det kallas social kompetens att kunna räkna ut så där grejer. Att få ihop det på slutet så alla blir nöjda och glada. Jag vet inte vad det skulle kosta att hyra en flyttfirma men det kanske är svinaktigt dyrt.

Kommentera

