Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Hittepå

Stattinskan har ett recept på Hittepågratäng. Jag tror jag ska hoppa på och skriva ner receptet på gårdagens Hittepåpaprika. Den blev god nämligen och idag tror jag att jag minns hur jag gjorde. Nästa gång blir det ett annat Hittepå men då kanske det kan vara bra att ha det noterat i bloggen.

Hittepåpaprika

Dela, peta bort det vita och kärnorna från paprikor (vi hade fem det gick ganska jämnt upp med fyllningen)
Förväll/koka paprikorna i vatten i någon minut

Fräs en hackad gul lök på medelvärme till dess den är genomskinlig
Kör i ner en burk tomater
Grönsaksbuljongtärning/Vegetapulver tag vad som has
Krydda efter tycke med svartpepper, vitlök, spiskummin och lite tabasco el dyl

Puttra lite en minut eller så medan du letar reda på de röda linserna och bulgurn

Ner med en näve röda linser och en näve bulgur i såsen.

Inse att den blir för tjock och ta vatten i tomatburken skölj ur den ner i pannan kanske en halvburk vatten.

Koka på svag värme under lock tills linserna är mjuka

Ta av från värmen och vräk ner en stor burk keso.

Rör ihop och lägg i paprikahalvorna som du har lagt i en ugnsform vid det här laget. Ugnen har du satt på 175-200 gr för det förstod du nog själv.

Riv stark ost och lägg på toppen av de fyllda paprikorna och ska vi tro att de var gyllenbruna på en tio minuter en kvart? När de var det var de klara, kolla lite.

Vegetariskt hittepå från gårdagen. Inte så illa alls om jag får säga det själv.

Synd att jag aldrig fotograferade dem …

7 kommentarer

  1. Mums, ofta blir de här hittepårecepten de allra godaste 🙂 Fast om jag ska följa ditt recept till punkt och pricka som kommer mitt att ”puttra” mer än en minut medan jag letar efter de röda linserna … de finns inte hemma hos mig nämligen ;-D Va? Är det bara att köpa hem INNAN man börjar? Jaha, var det så enkelt ;-D
    God förmiddag

  2. Tack för inspiration!
    Den behövs eftersom mellandottern plötsligt blivit vegetarian.

  3. Det är inte lätt att laga veg. Men man kan fylla med köttfärsblandning också, himla gott. När jag haft veg-släktingar som jag ibland haft, blev det mest köpemat, upptinat i micron,

    • Fast egentligen är det inte så svårt och billigt är det också. Man måste bara styra om sitt ”hittepå”. Dottern var vegetarian ett tag så där kom det igång. Nu är bonussonen vegis så det blir en del vegiskäk. Alldeles utan kött och fisk vill jag inte vara men kommer man liksom igång känns det inte så krångligt att tänka bort kött och fisk. Hade någon av dem varit vegan tror jag jag hade lagt ner det dock. Utan ägg och mejeriprodukter vet jag inte om jag fixat hittepået.

  4. Glömde; va bra att jag fick veta vad mannen hade för sig så jag slapp ligga vaken och grubbla på det 😉 Tackar!

  5. Jag lagar så gott som enbart ”hittepå” och främst vegetariskt + nån stackars fiskbit då och då men ibland tryter fantasin – tack för inspirationen!

  6. margareta wårenius

    Hittapårecept; men de e ju nåt för mej, tackar tackar

    margareta

Kommentera

