Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Nu var det ju ingen som frågade

För mig räcker det med pyttelite uppmuntran dock. Nilla tackade för vegisinspiration och genast blev jag sugen på att delge er mer vegetariskt Hittepå. Lyckligt nog har de vegisar som finns/har funnits i familjen ätit ägg och mejeriprodukter och inte varit fanatiska veganer. Det tackar vi särskilt för. När Humlan hade sin vegetariska period åt hon dessutom kött från djur som dött ”lyckliga”. Lite krångligt men egentligen rätt hedervärt. Hon åt alltså jagat vilt. En älg som traskat runt i sin skog och blivit skjuten räknade hon som ett djur som dött lyckligt medan kycklingar i kycklingfabriken, grisar i grisditon osv inte var det. Eftersom ingen i familjen jagade var det en himla tur att jag fick köpa en halv älg den vintern. Mitt vegetariska Hittepå har tagit sig lite med åren men själv uppskattar jag både fisk, korv och makaroner och en god köttbit alldeles för mycket för att avstå även om det inte är ett måste för att jag ska känna att jag fått mat.

Larvigt goda enchilladas och lika larvigt enkla

Skala en lök och dela den i två halvor som skärs i skivor.
Fräs den på medelvärme
Låt löken få sällskap med två strimlade paprikor
En påse tacokrydda på det och av från värmen
i med en stor burk keso

Rulla in i tortillabröd av valfri sort
ringla över en halv burk salsa och på med en massa ost

In i ugnen tills de får lite färg och gojsighet.

Serveras med sallad, resten av salsan och crème fraîche eller gräddfil

Gjorde stor succé hos maken som absolut inte äter keso. Han äter inte getost eller tonfisk heller t ex. Det man inte vet mår man inte illa av …

5 kommentarer

  1. 4U2

    Nu kom jag på att jag måste leta efter en förrätt till fars dag i morgon!

  2. Sonen har också en egen veg.diet. Han äter djur som han kan tänka sig döda själv. Tex fisk och skaldjur.

  3. Det har jag inte riktigt förstått med de vegetarianer som äter fisk (för att de levt vilt och dött lyckligt) men som inte äter viltkött.
    Jag är imponerad över att du fick i maken keso och tonfisk utan att han märkte det. Jag äter inte det själv heller och speciellt tonfisksmaken är ju svår att bli av med….

    • Dotterns hållning känns mer hophållen. Fisk, skaldjur och vilt. Sen kan man väl alltid fundera några varv i moralen med att äta ägg och dricka mjölk men inte äta ko eller kyckling. Det finns mycket att fundera på. Själv slår jag till med vegetariskt när jag är sugen på det helt enkelt.

  4. Tack för tipset! Det låter väldigt gott och helt i min smak.

Kommentera

