Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Har ni hört den förut?

Hur som helst är den bra. Jag kom att tänka på den här historien eftersom Fototriss temat har varit ”Manligt” och ”Kvinnligt”. Det är liksom så mycket man ska leva upp till i dessa små ord. Om man inte passar sig har man plötsligt en massa förväntningar som rasar över en beroende på bara kön.

Nå, jobbarkompis M satt vi lunchbordet på jobbet där i staden vid fjällets fot och läste lokalbladet. En helsidesannons för en ”Tjejmässa” som skulle hållas i ett samhälle några mil bort fångade hennes intresse. Irriterat svor hon en liten ramsa. Ska jag måsta intressera mig för sånt här bara för att jag är kvinna? Det var smink, det var smycken, det var diverse nyandlighet och annat jox. M fnös verkligen.

Jobbarkompis G vaknade då till och sa: Men M, du målar dig ju, är du då inte intresserad av smink?
– Jag målar mig men jag är inte intresserad av det. Jag har plastburkar också men det är inte ett intresse, sa M.
– Men vad är du intresserad av då? undrade G.
– Sex, sprit och choklad!

19 kommentarer

  1. Den var riktigt riktigt braaa … 🙂

    Kram!

  2. DET är kvinnligt 🙂 Om man nu tvunget måste definiera……

  3. Ha ha! Mitt i prick och ett bra svar 😀

  4. Ja då får hon väl gå på sexmässa eller chokladprovning då. Allt är möjligt i den här märkliga världen.

    • Jag tror hennes främsta invändning var just ordet ”tjej”. Att man klumpade ihop saker man ansåg skulle intressera tjejer. Hade det varit en sminkmässa, nyandlig samling, eller smyckesutställning är det fullt möjligt att hon inte heller gått men bara konstaterat för sig själv att det inte var för henne.

      Lite så tänker jag också. Jag vill inte förutsättas gilla vissa saker och ogilla andra bara för att jag är kvinna. Sen är jag ändå mer intresserad av smink än motorer för egen del men …

  5. haha…ja jäddrar .)

  6. Haha, det var en bra kvinna det! 🙂

  7. Ja! Vem fan är intresserad av plastburkar!

    Sex, sprit och choklad låter som perfekta hobbies!

    • Det är de bästa. De står sig var för sig men kan också kombineras på en massa olika sätt. Fantastiskt!

  8. Amelie

    Helt rätt! Så ska det låta 🙂

  9. Hahaha! Coolt svar 😀

  10. hahaha – den var bra
    kramar

  11. Förstår att det är Fototriss som har ”triggat” ditt inlägg. Håller helt med dig. Har nog för många manliga kromosomer, som jag är väldigt stolt över om jag ska vara ärlig.
    Gillade med andra ord inte temat heller, lika lite som ”Manligt” för två veckor sedan. Gillar helt enkelt inte stämplar på människor.
    Men din kollega fick det ju också till – klockrent;-)

  12. Som sagt det finns mässor för alla intressen riktigt kul med mässor tycker jag oavsett utbudet.
    Hoppas du har en fin söndag!

    Kram

  13. HAHAHA!!! 😀

  14. ha ha ha ha ha…kan bara le och hålla med..Vad är egentligen kvinnligt..och finns de människorna???

  15. Haha – svar på tal 😉

  16. Inte Rock´n Roll då..?

  17. Det var ett fördomsfritt svar! Kanske fanns en del av hennes favvo på mässan också?

Kommentera

