Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Jag ska sluta att äta

I alla fall känns det som en bra idé efter att misslyckats totalt med att sova efter att ha vräkt i sig för mycket middag och avslutat det hela med crème brulee. Var det verkligen en så begåvad idé?

Jag läste slut på den här. Sorgligt och trots att man ju visste hur det skulle sluta var det spännande. Jag måste säga att jag är såld på att läsa på Ipad. Märkligt nog passar den mina medelålders ögon bättre än pappersböcker. Hade någon sagt det för ett år sen hade jag flatgarvat. Läsa på skärm, så dumt men nu är jag där. Jag gillar också det faktum att jag kan gå på bibblan mitt i natten och låna mer. Kolla, klicka, i med lånekortsnumret och så vips har jag en relativt ny bok i min hand. En bok som i pappersvarianten haft kö för att få och kortare lånetid.

På sistone har jag läst Leif GW:s självbiografi, Hundraåringen, Kerstin Ekmans senaste och en del facklitteratur. Nerladdat nu finns Steve Jobs biografi och Avig Maria av Mia Skäringer. Plötsligt kan jag läsa i fornstor fart, som före läsglasögonens tid. Det saggar inte på så att jag förlorar tålamodet och lägger ifrån mig boken. Som sagt, jag hade aldrig trott det om någon sagt det för ett år sen men nu känns det lite som jag kommit in i en andra slukarålder.

Två trista ting är det. Det känns som om det fattas böcker i e-biblioteket och så för man bara låna två i veckan. Säg inget men jag har skaffat mig ett extra lånekort från ett bibliotek på annan ort och kan alltså låna fyra …

6 kommentarer

  1. Jag är också i ålder där e-böcker liksom passar bättre och självklart kniper jag näbb om ditt extra lånekort.
    Sömnig morgon?
    🙂

  2. Vad har du för iPad? Jag vet inte riktigt hur de fungerar… har inte satt mig in i det men … i min iPhone kan jag också ladda ner fast den har ju så himla liten skärm så det har jag inte ens försökt. Det låter i alla fall som en bra idé att satsa på en sån där läsplatta istället för att släpa omkring på tunga böcker som jag gör. Man vet ju aldrig när man kan få för sig att läsa …

    Kram!

    • Jag har en tvåa. Utan mobiltjosan bara WiFi.

  3. Själv är jag inte där än, p g a att jag läser mest på sommaren i horisontalläge på balkongen, å då blänker det å man ser ingenting.

  4. Jag är gammeldags och föredrar pappersböcker. Läsglasögon är ett måste nu, om man inte sitter ute i solljus. Jag tror det har blivit mörkare inomhus på senare år? 😉

    Anders, däremot, han laddar ner från biblioteket till sin padda. Fast han får ha 5 böcker i veckan, och det räcker (gott och väl!). Just nu läser han också Steve Jobs biografi. Verkar ha varit en underlig människa…

  5. Jag ska också… det ligger i en plan!

Kommentera

