Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Händer det grejer?

Efter att i närmare en vecka försökt få livskamraten att ta med ritningarna till jobbet, den arbetsplats hon delar med maken, kom i morse snickaren personligen och lämnade ett förslag på nytt kök hit. Jag skulle verkligen uppskatta att bli av med all sliten fulfuru. Andra saker jag skulle uppskatta är att ha ett kök där man kan laga mat utan att bli förbannad för att någon annan försöker ta fram mjölken ur kylen och buffar en i ryggen. Kunde man till det få en diskmaskinsplacering som inte krockade med tvättstugedörren vore det kalas. Idag kan man effektivt bli instängd i tvättstugan om någon utanför öppnar diskmaskinen.

Det galna med detta hus är att här är fem eller sex sovrum beroende på hur man ser på rummen. Ändå är köket minimalt och hur trångt som helst och i tvättstugan finns inte ens plats för en bänk att vika tvätt på. Jag min dumsnut har alltid trott att villaområdesvillor med många rum var tänkta för folk med många barn. Jag har alltid tänkt att många barn ger mycket tvätt. Varför gjorde man så mycket vardagsrumsutrymme och så lite plats för den verksamhet som ändå måste pågå i ett hem, det kan man fråga sig.

9 kommentarer

  1. Sånt där är irriterande!

  2. Kan det vara en manlig arkitekthjärna som gjort sitt bästa????

  3. Enkelt svar på den gåtan. Den som ritat huset var karl och karlar tänker mer på att ligga än att tvätta kläder.och stöka i köket

    • Det är som om den tanken slagit även mig.

  4. Ruth in Virginia

    Slå ut nåra väggar. Ju mindre väggar i huset, ju trevligare blir det.
    Tycker jag iaf.
    Ja, se karar! Dom begriper inte att det måste finnas ett ”hål i väggen” för kvast och dammsugare och ett skafferi, där hyllorna inte är så djupa, att man måste ha armförlängningar för att nå det man vill ha tag på.

    • Just för köket blir det nog bort med lite väggar. Annars gillar jag faktiskt väggar. Jag gillar att man kan göra olika saker utan att störa varandra. Jag vill kunna ha radion på i köket utan att störas av tv:n t ex. Eller för all del föra samtal med varandra.

  5. Stackars karlar som får sig på nöten här, men jag instämmer.
    Men nu börjar det ju händer saker iaf.

  6. Då har du alltså hur mycket plats som helst att bygga om på och låta köket svämma ut. Jag funderar ibland på att göra om vårt badrum och integrera ett sovrum i det så att det blir plats för tvättstuga där istället för att ha den i källaren. tänker på att om några år kanske vi inte orkar gå i trappen.

  7. Slå ut ett par rum och gör ett större kök. Där alla kan få plats.

Kommentera

