Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Lista

Jag har en lång lista på små saker som jag måste fixa. Det är jobbsöksrelaterat och det är bilförsäkringen som nog ska få byta bolag. Det är en ärvd lampa som varit på fix hos stadens glasmästare där jag inte vet om de förstod hur jag menade och där de inte hört av sig för att berätta att de fått till det men där jag ändå känner att den ska tittas till nu.

Överst på min lista står dock köpa strumpor. Sedan vovven flyttade in hos oss går här strumpor. Nu är det inte bara tvättmaskinen som äter udda strumpor utan även vännen. Hittar man sina stulna strumpor är där ofta hål i dem. Det kan vara mal men det finns också en annan misstänkt. Han har en stark känsla för strumpor. Att hans nos leder honom till de begagnade kan man ju förstå men det är nästan lika kul med nytvättade. Oskyldigt rundsmygande och så tjoff har han en strumpa som han smiter iväg med. Det kunde varit ännu värre. Om hundkorgen haft en gömma med begagnade trosor t ex när man fått oväntat besök. Det hade varit snäppet värre.

Förra hunden jag hade var en golden. Han hittade inte alls på lika mycket ofog. En sko tuggade han sönder som valp, bara en. Då var det visserligen dotterns sprillans nya examensskor natten innan skolavslutningen så effekten på hysset blev bra. Som valp smet han över till grannen en gång. Retrivern i honom hade slagit till med full kraft. Vad gör retrivrar? Jo, de apporterar saker. Vad hade han hittat och i triumf burit hem? Jo, grannens kalsonger. Hur lämnar man lämpligen tillbaka ett par kalsonger som jycken smitit genom häcken och knyckt?

På ett sätt var han en enklare hund men varje högtid som inbegriper fyrverkerier och smällare är jag så tacksam att han slipper vara med. Han var så skotträdd att det var hemskt. Nuvarande vovve bryr sig inte ett dugg. Nuvarande vovve går lugnt i koppel och han är också mycket mer ett flockdjur. Att han skulle sticka ifrån oss finns liksom inte på kartan. Han har väldigt lite jaktlust och han lever efter principen ”Alla ska med”. Har man en flock ska man helst vara i mitten av den, kan man få in ett frimärke mellan husse och hund är avståndet för långt verkar han tycka. Gammelhunden kom aldrig ordentligt på inkallning. Hittade han nåt kul blev han stendöv. Han drog heller inte långt men han kom heller inte när man ropade om han inte ville själv. Kommandot sitt-stanna kvar funkade bättre så åtskilliga gånger fick man sätta honom för att gå och hämta honom. Inte alltid mumsande i ett älgkadaver men det hände det också. Då var det mums att ha honom i bilen när vi skulle hem igen.

Ibland pratar vi maken och jag om den dagen vi inte har hund längre. Realistiskt sett har vännen passerat sitt livs middagshöjd. En rottis blir sällan så gammal. Ofta tänker vi att då ska vi vara fria och obundna. Inga husdjur mer än dammråttor. Ändå kan vi inte sluta fundera på avd en nästa hund kunde vara för sort. Arbetsvillig ska den vara, liten jaktlust (helst ingen alls), stark flockkänsla men ändå inte folkful mot andra, den ska vara snabb i huvudet men också ha en off-knapp och kunna ta det lugnt. Vi tror inte att den är lika stor som en rottis men heller inte så liten. Det där kan vi ägna timmar åt allt medan vi sitter och tittar förälskat på vännen och konstaterar att han är helt ljuvlig, fast stor och odygdig.

2 kommentarer

  1. Ja du, dessa godingar som man älskar villkorslöst oavsett om de äter strumpor eller hämtar grannen kalsonger. Min lurvetass har aldrig ätit på något som tur är för min förra hund käkade skor som jag äter god på lördag och det säger inte lite kan jag lova. Jag brukar me fundera på vilken hundras jag vill ha nästa gång, jag vill nog ha en med lite mindre jakt i tror jag.

    Ha en go fredag!

    Kram

  2. HAHAHA! Jag skulle nog ha förpassat grannens kallingar till papperskorgen och visslande gått vidare som om inget hänt 🙂

    Så mycket tid som ni lägger ned på vovven och så mycket roliga saker ni hittar på så tror jag att en Border collie skulle passa er utmärkt 🙂

Kommentera

