Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Mera dumheter

Och så tänker jag vidare på vår allmänna hygiennoja och bacillskräck. Jag drar mig till minnes reklamen för tvättmedel som dödar bakterier även om vi tvättar i lägre temperatur. Nå det är väl gott och väl att spara energi men så tänker jag, resistens.

I takt med att användningen av antibiotika och bakteriedödande medel för utvärtes bruk ökat har vi fått fler/mer resistenta bakterier. Förr när man tog ut den stora vedeldade bykgrytan fick man effektivt död på bacillerna utan värre kemi. Hittills har jag för min del inte hört talas om så många baciller som är resistenta mot kokning.

Kanske är det trots allt bättre att om man nu får en sån där rädsla för att man har en bacillodling i kalsongerna att man lite då och då tvättar på högre temperatur som 60 eller 90 än att vi har kemikalier på rymmen som riskerar att vi får pneumokocker som är helt resistenta mot allt bara för att ta ett exempel.

Och missförstå mig nu inte. Jag är inte för lort och bakterier i ohejdade mängder. På offentliga toaletter tror jag att jag gärna ser både automatiska tvålpumpar och vattenkranar, bara för känslan. Att kirurgen är supernoga med tvätt, desinfektion och sterila handskar känns bra och vettigt. Men hemma hos mig, där bara vi och våra gäster är där tror jag strängt taget inte att faran är så stor med lite normal hygien och städning. Jag undrar också om det verkligen så ofta är så att kläder som åkte en timme eller mer i tvättmaskinen med vanligt tvättmedel verkligen är en livsfarlig bakteriehärd.

Jag är för att sammanfatta det mycket mer skeptisk till bakteriedödande medel av olika slag än mot utbyggnad av vindkraft, utvecklandet av smart solenergi och annat som skulle kunna låta oss tvätta varmt ibland utan dåligt miljösamvete. Och så tycker jag att vi kan fortsätta att hellre ta en förkylning ibland än att sitta isolerade i hygienisk ensamhet.

4 kommentarer

  1. Åh amen! Huvet på spiken!!

  2. Lite skit rensar… 🙂

  3. Kommer ihåg en dag på dagis…. De var den där tiden på hösten när alla små älsklingar hade nått grönt rinnande ur näsan. Vi var ute och vid ena hörnet av sandlådan (där alla 4 avdelningarnas barn passerade) stod en fröken med pappersnäsdukar. Alla grönsnoriga näsor som passerade fick sig en omgång och näsdukarna hamnade i ena fickan på hennes jacka. Rena i den ena, använda i den andra. Jag gick förbi och fällde väl nån kommentar, kommer inte ihåg vad, och fick svaret ”Snacka om bakteriehärd jag har här!!!” medan hon klappade på fickan för använt!

  4. Jag tror på att vi måste utsätta oss för lite snusk och lort då och då, för att bygga upp en immunitet. OM jag nu minns rätt, OM alltså..så fick de ju plocka bort det där diskmedlet som var bakteriedödande eftersom det faktiskt gjorde folk sjukare snarare än friskare – men städar helt enkelt fram en lägre motståndskraft mot sjukdomar!?

Kommentera

