Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

En speciell favorit

20111128-102855.jpg

Hemma stod alltid den här byrån i hallen. En kobratelefon på och en stol bredvid. Ni minns va? Tiden när man satt ner i hallen när man pratade i telefon. Ursprungligen ska den varit mammas mormors. När pappa låg på sjukhuset och visste att det inte fanns hopp sa han att den skulle jag ha. Lillebror skulle ha den tavla som konstnären glömt signera. Konstnären kom hem till oss och gjorde det en kväll. Lillebror kände ett behov av att kolla om oljefärgen torkat dagen därpå och kontasignerade med sitt lilla finger. Den skulle han ha och byrån var min.

Hör jag någon undra varför den är så konstigt nött nertill? Hör jag någon fundera över hur färgen kunnat försvinna just där?

Vi hade en hund när jag var liten. Varje gång telefonen ringde slickade han på byråns hörn. Med åren blev det trärent. Kan man annat än älska en möbel med den historien?

11 kommentarer

  1. Vacker byrå, ännu vackrare med historien till!

  2. Uppmärksamhetsbeteende- eller sällskapssjuk hund? Eller bådadera! Klart du älskar denna talande möbel 😉

  3. En sån gammal klenod ska man vårda ömt, historiken på en möbel är ofta det som sätter värdet…åtminstone i min värld.

  4. Vilken härlig historia! Och jösses vad ni måste pratat i telefon… 🙂

    • Hunden blev gammal.

  5. tänkte just att det var något djur innan jag läste vidare, fin historia och en fin möbel

  6. Det är ju alldeles självklart att du älskar den där byrån med sin nötta … eller rättare sagt blankslickade nedre del … Du känner ju till historien. Jag kommer också ihåg när man telefonerade från ett enda ställe och det var i hallen. Vi har just renoverat en stol som Mannen och hans systrar satt på när de telefonerade 🙂

    Det är härliga minnen man har … och man blir alltid förvånad att det är så mycket som har förändrats.

    Kram!

  7. Vilka minnen!!!! Förstår att den har en särskild plats i ditt hjärta!!!!

  8. En möbelmed historia är ofta en älskad möbel. Kan tänka mig att det avhandlats ett och annat vid denna byrå. Nu är den din. Minns också hur det var att sitta i hallen och vilken revolution det blev när man kunde köpa förlängningssladd till telefonen!

  9. Underbar historia!
    Det är såna möbler man älskar, och kånkar
    med sig. Annat kan man byta ut, men aldrig
    de med en story.
    Det är ju också de som gör hemmet personligt.
    Eller hur?

  10. Skriv gärna ner historien på en lapp och lägg i byrån för nästa generation. Kan ingå i avdelningen ”döstädning” 😉

Kommentera

