Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

I brist på bröd

I brist på bröd får man äta limpa. Så sa vi alltid kompis M och jag i vår ungdom. Lite bittra var vi på den tiden. Ofta tror jag att det handlade om svärmerier som liksom inte svärmade tillbaka. Ibland var det svärmare som vi inte riktigt blev lika svärmiska inför. Påfallande ofta var svärmerierna på den tiden liksom i ofas. ”Jag gillar en kille som gillar en tjej som gillar en kille som gillar mig, om ni minns den gamla ramsan.

Nu säger jag detta till mig själv. Jag skickade maken på affären igår. Förutom lite stapelvaror som var slut hade jag också skrivit ”mat” på listan. Jag tänkte att maken ville räkna ut lite middagsmat för veckan och trodde att han skulle komma hem med lite döda djur och en påse potatis typ. Icke sa Nicke. När det började vara dags tittade jag i kylen och det enda middagsmatsmat som där fanns var en slang pölsa.

Det blev pannkaka idag. Pölsa är gott det minns jag men efter att jag jobbade i omsorgen vid ett speciellt tillfälle då det vankades just pölsa har jag inte klarat av det längre. Pölsa och svinnovember, de går som hand i hand de två.

9 kommentarer

  1. Mysig blogg, har bara hunnit läsa lite än så långe. Och redan dragit på läpparna flera gånger så ja lär komma tillbaka.

    Min gubbe hade nog fått panik och ringt, mat vadå mat, vad menar du! Ha ha ser det framför mig.

  2. Åh varför måste man hålle dem i handen jämt o ständigt? Min karl fullkomligt bryter ihop om jag inte ger honom ûbertydliga direktioner från A till Ö.

  3. Pölsa? Näe, tacka vet jag pannkakor!

  4. min J ringer för varenda småsak jag skriver på handlingslistan så just mat hade inte fungerat här heller
    kramar

  5. Så det är inte läge att skriva ”överraska mig” på handla-listan?

  6. Gun

    Jag gillade pölsa en gång i tiden, men känner mig inte det minsta sugen på att äta det igen. Jag brukar också skriva ”mat” på listan ibland när jag inte orkar tänka, och Mumannen brukar komma hem med lite köttfärs, kanske korv eller nåt annat tråkigt. Bättre än pölsa i alla fall. 🙂

  7. Ha ha, igenkänning! Bad en fredag maken handla något gott eftersom det var stundande helg och jag tänkte ostar, korvar, exotiska frukter, lite kalte platte sådär, och han kom hem – med en slang pölsa. Fredagsmys!

    • Underbart! Pölsa mästan samma sak som kalte platte.

  8. Haha, ibland kan jag toklängta efter hemgjord pölsa, med rödbetor och potatis … När suget har blivit för stort har jag också köpt en ”slang”, men pi katten – inte smakar det pölsa i allafall 😉

Kommentera

