Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Döstädning

Nisse Simonsson lär ha sagt att det ska man helst fixa själv så att barnen slipper när man en dag är borta. Ni kanske kan föreställa er hur här är. Maken har en djupt rotad motvilja mot att slänga saker. ”Slänga” är i det här fallet en kortform för just kasta bort, sälja, skänka, skänka till Röda Korset eller avfallssorteras. När vi flyttade ihop hade vi var sitt fullt hem. Soffor, kastruller, många hyllmeter böcker, lakan och allt sånt man har i hem. Här finns trots allt rensande fortfarande så mycket saker. Allt för många har en historia. Många svårslängda saker kom också ner från pappa. Saker jag aldrig skulle köpt men som har sin historia och inte kan gå vidare riktigt än.

Nu leker jag med en tanke. Ponera att man varje dag gör sig av med tre fler saker än man tar hem. Då borde man väl kunna lämna rimligt mycket efter sig för barnen att ta rätt på. Jag menar då har vi ju förhoppningsvis ett antal år på oss att befria hemmet från prylar. Idag tror jag att den brännskadade vattenkokaren ska få gå till sina förfäder på stadens avfallsanläggning. Så, då är det bara att inget skaffa idag och komma på två umbärliga prylar till.

14 kommentarer

  1. Jag förfasar mig över hur mycket vi har hunnit samla på oss. Jag vill verkligen storslänga sortera och bara spara det viktigaste. Lite svårt när man har ett hus där man faktiskt får plats att spara en massa saker men idag har jag börjat lite, julpynts röjning i faggorna!
    Men att slänga tre för varje sak man tar hem var ett bra förslag!

  2. Jag är ganska bra på att kasta och tur är det. Minns hur det var när vi skulle städa efter pappa. Så mycket han hade sparat och vilket jobb. Nej, det är bättre att avyttra lite då och då!

  3. Vi är duktiga på att ”slänga” båda två. Och tur är väl det – vi gjorde ju oss av med ett helt hus (minus det som fick plats i bilen) när vi flyttade hit ner.
    Fast sen har vi ju besöksrätt till en hel del prylar. Exempelvis så brukar vårt köksbord ha jättegoda måltider på sig när vi hälsar på det 🙂

  4. 4U2

    Det där skulle maken gilla, han vet precis vad och hur mkt han kan kasta av allt jag samlar på mig 🙂

  5. margareta wårenius

    Hat är mycket speciell att bära! Man är ”tvungen att kläupp” till tänderna!
    Helst ingen vind eller blåst!

    Varm vår eller fin sommartid . T ex vid dop, helt rätt! Uppvaktning av 70/80åringar alldeles utmärkt!
    Ta med utomlands där ett varmt och fint klimat finns, roligt! Männen i Italien/Spanien är gentlemen. (Kysser på hand). en upplevelse!

    margareta

  6. Jag är ganska bra på att kasta men hoppas jag vore ännu bättre. Min mamma har tre hus fulla och jag hoppas vi hinner rensa undan bra mycket innan hon dör…eller jag dör…för då blir det den stackars släkten som ska börja rota i allt…eftersom jag inga syskon eller barn har.

  7. Mycket klok tanke!! Har rensat ut efter mamma, det var inget roligt vare sig arbetsmässigt eller känslomässigt…efter det så är jag noga med att inte spara på något jag absolut inte behöver.
    Lycka till!

  8. Jag hejar på en in – tre ut.

    Man kan mellanlagra innan det definitiva steget på ett ställe som mössen kommer åt, då är det jättelätt att slänga sen. Lite äckligt men beprövat och funkar.

    Sonen hjälpte morfar att julstäda badrummet för några år sedan och efter det är han inte välkommen att städa där. Där rök gammal 60-tals Aqua Vera helt ogranskat, oslitna ögonsköljkoppar med bara lite damm i, tandborstar som skulle kunna funka en dag till, hårborstar utan pinnar och sådana dyrgripar. ”Det var ju bara skit” sa sonen men morfar muttrade och var av en annan åsikt.

  9. Mormor bara skrattar gott och säger att vi kommer få ett helvete den dagen hon går bort, hon har sååå mycket grejer!

  10. När svärfar dog skulle släktgården säljas (2 uråldriga tanter fixade inte en stor gård ensamma). Allt plockades ut! 4 generationer där varenda knapp har blivit sparad!!!! De tog veckor… Ett av barnbarnen och jag var inne med svärmor i ”vagnen” där de saker hon skulle ha kvar placerades. Barnbarnet hittade en stor, gigantisk, låda med kesoburkar och dyl (ja du förstår). ”De här då farmor?” ”De ska va kvar!” ”Varfördå?” ”Jo för ni ska väl ha något och plocka efter mig åxå!” JAg såg inte röken av de barnbarnet mer den dan!!!!
    Nisse har rätt!

  11. Jag önskar jag följt ditt råd. Eller ännu hellre önskar jag att jag inte behövt följa ditt råd.

  12. Det var minsann en bra ide för en som inte kan slänga. Jag gör redan lite rensning när jag köper kläder. Köper jag ett plagg så slänger jag ett annat men jag må säga att jag så sällan köper kläder så det händer inte så mycket.
    Min plan är att öppna min loppis till sommaren men förra gången jag gjorde det kom folk och skänkte saker dom ville bli av med så jag har lika mycket som när jag började. Vi får se. Så mycket grejor och jag har alla mina bröders gamla grejor samlade här också så herre je man vill inte ens tänka på det. Här toksnöar det idag och har stormat inatt.

  13. Döstädning var ett himla bra ord. Det ska jag komma ihåg.

Kommentera

