Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Lilleman då?

Ni minns att jag berättade om Humlan. Hon föddes den 1:a december och stackars alla kvinnor på BB där i staden vid fjällets fot. De som hade fått skalliga bebisar, de som fått smällfeta bebisar, de som fått rynkiga bebisar och så vidare. Där hade jag det helt perfekta barnet. Visst förstod jag på en teoretisk nivå att de nog var glada åt sina barn men nog tror jag att de var avundsjuka. En bebis är ju så mycket vackrare om den inte väger mer än 3 700 så där. En bebis är ju också så mycket vackrare med tjockt svart hår på hela huvudet. Det såg jag ju, klart och tydligt.

Två och ett halvt år senare var det dags för Lilleman. Han var trind som en liten julgris när han kom. Han var dessutom skallig, inte en antydan till hår trots den halsbränna hans mamma genomlidit under hela graviditeten. Till det kom att han inte bara saknade tänder, det gör ju tack och lov för det, när det kommer till amning, de flesta spädbarn, men han hade också ett extremt liksom tandlöst utseende. Hans öron stod rätt ut och på det hela taget påminde han mest om Toker. Arg var han också. Hela sitt första år var han uttråkad och arg. Så fort han kunde gå och prata blev han en helt annan liten människa men innan dess, hujedamig.

Gick jag då omkring där på BB och var avundsjuk på de håriga treochetthalvtkilos bebisarna? Näe, vet ni bebisar med en massa hår ser ju rakt inte ut som bebisar. Små smala bebisar hade ju inte den gosiga tyngden alls. Tysta försynta bebisar vill väl ingen ha? Man vill väl ha ett barn med egen vilja, tänker jag. Stackars alla mammor på BB den veckan i maj. Där gick de och var tvungna att se ett helt perfekt barn och själva hade de liksom bara fått en bebis.

Nu skulle man tycka att jag trots att jag inte sätter in bilder på dem skulle kunnat skannat in ett kort på dem var som spädbarn. Det borde ju inte varit så farligt kan man tycka. Det kan jag inte. Jag har inga av dessa kort. De korten har exmaken och jag har liksom aldrig kommit åt att ta kopior. Det är en sorg i sig men jag vet ju precis hur de såg ut, hur de luktade, den där urdoften av precis nyfött barn, nästan lite metalliskt, jag minns hur det kändes att ha dem på bröstet och jag minns så mycket mer än vad en bild utgör som minne.

När jag då liksom hittar två saker jag minns himla bra på samma YouTubeklipp måste jag ju visa er. Sången den minns jag när Humlan dansade till. Det var nog hennes första radiohit. Krullproduction, ptjaaa, många gånger har jag ropats till en dator av Lilleman för att se deras alster. Sålunda, speciellt för er, alltiett, komplett, i ett set och med allt:

4 kommentarer

  1. Tänk att jag tyckte likadant då mina tjejer föddes. Stackars alla andra föräldrar som fått så fula ungar.

  2. Se kommentar till Humlegull 🙂 … jag citerar:

    ”Visst är det ett under …. vad det kan bli. Du kan tänka dig var rik jag kände mig när jag hade två såna där vagnar de små liven låg i på BB att dra omkring med i korridorerna. Jag har ju tvillingar också förutom min förstfödda skönhet som var så söt att min egen syster utbrast

    – Hur har NI kunnat få ett så sött barn?

    Ja, säg det.”

    Kram!

  3. Inget annat nyfött barn kan väl vara vackrare än ens eget 😉

    Ingen i min släkt har fött barn med hår på huvudet, utan varit som blankpolerade. Tänk då min reaktion när båda mina/våra barn föddes med mycket kolsvart hår! Att det kom från makens sida fick jag strax reda på av svärmor och svärfar, så fort jag kvicknat till ur narkosen. (kejsarsnitt) Där hade då dom flesta ha fötts med en mörk rejäl kalufs…

    Jag mötte Lassie… den är väl fin! Jag lyssnar gärna på Ainbusk Singers ♥

  4. Det här är så vackert skrivet att jag sitter här och gråter lite. Du har fångat det så perfekt. TACK för att du delade med dig!! ❤

Kommentera

