Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Feng Shui

Idag ska jag rensa lite mer kökkenmöddingrum jag liksom orkar. Jag tror inte så värst på det där andliga med Feng Shui. Jag tror inte på att en spegel på rätt ställe lockar till sig lotterivinster för att ta ett exempel. Däremot känns det lätt att tänka sig att alla dessa hyllor, lådor, bordsytor och golvytor som täcks med jox stjäl energi. Jag blir till exempel helt matt varje gång jag går in i rum där det huller om buller ligger gamla Mad-tidningar, målartejp och skinnjackor som ingen i huset passar i. Helt matt.

Igår insåg jag till min stora förvåning att den gamla mikrovågsugnskartongen (jag gillar sammansatta ord) faktiskt innehöll en mikro. När man plockar i något rum här får man ganska mycket en känsla av arkeologisk utgrävning. Det är liksom helt omöjligt att komma ihåg vad det är för saker som ligger där i lådor och påsar. Glada och mindre glada överraskningar men alltid överraskningar.

Varför är här så hemskt? De stora grundorsakerna är nog att maken liksom har en inneboende motvilja mot att slänga saker. Han minns också rätt dåligt vem han fått saker av och det gör honom rädd att slänga saker som någon skulle kunna bli ledsen för att han slängt. Han minns sina människor och han är på alla sätt en god vän för sina vänner, en pappa som vill så väl att det ibland gör ont i hjärtat på mig, en god son till sin far och så vidare. Saker däremot fastnar liksom inte i hans medvetande. Vilken unge gjorde den gipstavlan? Vilken släkting broderade den duken? Varifrån kommer den ljusstaken? Han har ingen aning. Faktum är att jag kan tycka att det heller inte spelar så stor roll. Det hade varit värre tvärtom med full koll på prylarna och inget intresse för människorna. Han har alltså miljarders skumma pryttlar av typen prydnadssaker där kanske inte alla egentligen är till någon vidare prydnad. Till det kommer alla tekniska saker som han inte törs slänga eftersom han inte minns till vilken pryl de hörde. Tänk om man slänger en adapter till någon pryl som man fortfarande har nytta av. Den enda adapter som försvunnit i modern tid var dessutom en till ett par högtalare som jag faktiskt brukade använda, den tog någon unge med sig till sin mamma i tron att den hörde till något annat och borta var den.

Till detta kommer en mycket speciell historia som gjort att här mellanlagras fyra bokhyllor, en gammal dator och några backar skivor åt en speciell vän. Han kommer förmodligen aldrig och hämtar dessa saker och frågan är om det någonsin kommer att gå att frakta det dit där han nu bor.

Inget rensades innan jag flyttade ner och jag hann inte rensa innan jag packade. Ingen unge har någonsin tagit hand om alla sina prylar när de flyttat hemifrån. Maken har fyra barn och jag två …

Medan jag gått runt och blängt på allt och faktiskt kört vända på vända till avfallsstationen blev pappa sjuk och dog. Där rensade vi åtskilligt min bror och jag men det kom ändå hem en massa saker. Med tiden kommer jag säkert att kunna vara hårdare mot även pappas saker men just nu klarar jag inte att lämna så mycket alls av det. En gammal överrock hänger i en garderob mest för att den luktar pappa. Min idé om färgmatchande och relativt fräscha handdukar har fått vika för pappas udda, gärna med någon typ av logga eller annan reklam.

Man får ta det pö om pö. Idag ska jag försöka räkna ut var den rätta Feng Shui-iga platsen är för limsprutor, skinnjacka och en pip-ko.

9 kommentarer

  1. Jag har också haft svårt att göra mig av med saker, men nu så har jag blivit ( till viss del) botad. Måste säga att jag känner en viss lättnad och en inre frid börjar att sprida sig då jag ser mig omkring. Har alltid haft lätt för att samla på mig saker och jag förstår hur det kan se ut då man har barn som inte tagit med sig sina prylar som de samlat på sig genom åren. Mina barn fick själva rensa ut inför försäljning av huset och hur mycket tror du att de villa ha av de sparade grejerna i alla kartonger som stod på vinden. Inte mycket:-)
    Som tur är så lever mina föräldrar och jag fasar för den dagen då de inte finns längre för om jag tyckte att jag hade mycket grejer sparade så är det inte i närheten av vad de har. Jag ska föreslå att jag ska hjälpa till med en utrensning .

    Ha en bra fredag!

    Kram

  2. ullebengtsson

    Jag blir helt drabbad av den här texten. Som du förstår är vi i samma läge.

  3. Har man starka minnen av grejer och gillar dem så är det klart att det ska sparas. Men om din man inte ens vet vem grejen är ifrån så kan han ju inte ha så starka minnen kopplade till pryl och person. Jag hade kastat då. Men sån är jag. Foto hade jag nog inte haft hjärta att göra mig av med, plus att jag gillar det.

    • Foton är svårt att slänga men när jag började hänga här var varje ledig väggyta täckt med foton av barnen. Det är för mycket.

  4. Man kan ju inte spara allt men det är svårt att slänga. Kanske man kan ha de där plaggen när man gått ner 10 kg. Skivor skulle jag aldrig slänga! Böcker är också svårt men jag ”lånar ut” dem.

  5. Men wow liksom – det snöade ju här!

    Jag rensar med glädje i röran och har mottot ”en pryl in, en pryl ut”. Lyckas väl inte alltid leva till punkt och pricka efter det men på det stora hela jämnar det sig i långa loppet – det mår jag bäst av!

  6. Det där är någon sorts defekt, jag har den också, att inte kunna slänga. Jag undrar vilken bokstavskombination det kan vara; kanske n o s t a l g i!. Hav förbarmande med mannen, vi rår inte för det.

  7. TT

    Jag har börjat tänka så här… vad ska man göra när man rensat och slängt allt… blir det perfekt då… och hur uttråkad blir man inte i så fall… men visst tär det att ha miljoner grejer och de flesta på fel ställe.

    • Det kommer aldrig att hända här. Det flyter ständigt upp mer och maken kommer alltid att vara en saksamlare.

Kommentera

