Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Maken läser högt

Det är ur morgontidningen han läser. Han läser om en kvinna i Afghanistan som dömts till två års fängelse men nu benådats men ändå inte släppts. Brottsrubriceringen var ”Påtvingat hor”. Hon hade kort sagt blivit våldtagen. Med en sådan brottrubricering får man väl utgå från att domeren insåg att hon inte hade varit med på noterna eller kunnat påverka situationen. Tänk er det samma om det gällt misshandel av en man. Två års fängelse för påtvingad misshandel …

I en några dagar gammal lokaltidning från staden vid fjällets fot läser jag att nu ges den första barnboken ut där ”hen” används istället för hon eller han.

I Danmark uppmanades kvinnorna att sluta jobba för året i mitten av november. Skulle man jobba i proportion till lönen hade kvinnorna jobbat klart och männen fick vackert jobba hela året ut eftersom deras löner är så mycket högre.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jag tar min gamla käpphäst, still going strong, och så säger jag det finns verkliga problem med jämställdheten. Jag är jäkligt less på trams om hår under armarna eller inte, ”hen” och ett evärderligt tugg om att förändra attityder. Kan vi inte var helst vi har en möjlighet att påverka försöka påverka verkliga saker. Protestera när vi även här hemma hör hårresande uttalanden om att kvinnor har för korta kjolar, var för fulla eller borde ha lämnat den misshandlande och därför är medskyldiga till misshandel och/eller våldtäkt. Se till att på allvar diskutera vilka arbeten vi värderar högt när det kommer till lön och varför. För mig är det inte så självklart att en vaktmästare bör värderas högre i lön än en undersköterska t ex. Kan vi inte försöka göra något på riktigt?!? Lägga vårt krut där och inte låta oss vaggas till ro av att vi minsann har en könsneutral sagobok eller låtit bli att raka oss här eller där. Ska vi gå i den takten vet jag inte om jag har tålamodet att gå med vare sig jag rakar benen eller inte.

24 kommentarer

  1. Håller helt med. Det är hög tid att fokusera på vad det verkligen handlar om!

  2. Bra skrivet…..du borde gå vidare med det………..

    • Med gå vidare menar du mer konkret?

  3. Ett allvarligt ämne detta..man kan tycka att vi borde kommit längre när vi nått ända till 2011..!
    Fokus på fel saker?
    Jo..är nog så. 😦

  4. Pia

    Fast rakar du benen så går det fortare! Mindre luftmotstånd! 😉
    Nä skämt åsido, jag håller med dig till fullo.. Det är dags att lägga krutet på det som är viktigt.
    Kram!

  5. Det är skrämmande att vi inte nått längre med jämställdheten. Vet att jag hade haft minst 5000 mer i månaden om jag varit man och gjort samma jobb som jag gjort. Då skulle jag kanske haft en pension som man kunnat leva skapligt på . Var ska man börja? Jag vet inte. Kanske vi måste bli riktiga gnällapor eller gå i bara sätta oss på tvären alla på en gång. Tänk om alla kvinnor vägrade jobba några dagar. Vilken katastrof det skulle bli i det här landet

  6. Fängelse för ”påtvingat hor”? Fy fasen…

  7. Hmm… Det är ju inte säkert att man gör mer bara för att man tänker mindre…

    • Visst inte. Men snöar man med närmast religiös ton in på kroppsbehåring som om det var svaret och detta med den överdrivna korrektheten tror jag heller inte så mycket på. Det kan inte hjälpas.

      • Jag tycker nog att det snarare handlar om att ha en konsekvent hållning, i både stort och smått. Håller dock med dig om en sak: Det går inte att ta omvägen via attitydpåverkan om man vill påverka ett maktförhållande.

      • Njaäe, jag tror nog att för mycket smått gör att fokus tappas och att kampen får ett löjes prägel.

      • Jag tror ju att feminister som helt snöat in på frågan om hår under armarna snarare gör ont än gott för helheten. Bara som ett exempel.

  8. Man vill ju dessutom gärna tro att skrivande är att göra något, ”på riktigt”. Jag tror att många som exempelvis har en blogg, hoppas på det… 😉

    • Tror du att det finns sådana bloggare? 😉

  9. Du är en mycket vis kvinna, håller med dig till fullo!

  10. Kloka ord, instämmer helt ! Klart man först måste försöka påverka där man är. När det gäller attityder till kvinnor finns mycket att göra, man får börja hemma hos sina egna.

    Ha det gott !

    Kram

  11. instämmer helt med dig, klokt inlägg, det är hög tid att det blir ändring och då räcker det inte med att skriva hen i en sagobok
    kramar

  12. Klokt skrivet. Vi håller på med petitesser som i det stora hela är betydelselösa alltmedan folk far illa. Ta till exempel kvinnlig könsstympning, vidrigt. Att kvinnor får fängelse för att de blivit våldtagna – hårresande. Och då bekymrar vi oss om håret på benen. Pjutt.

    Som sagt – bra skrivet.

  13. håller med fullkomligt vem är egentligen hen, fy så opersonligt. Det är i Iran är så sjuk att det inte finns ord som räcker till att kommentera ens en gång

  14. Maken

    Jag har då aldrig (ang-) klagat någon kvinna för att ha för kort kjol! Vill bara ha det sagt. Men att en kvinna kan hamna i fängelse för att ha blivit våldtagen av sin mans kusin (DN 14/12) – det måste kräva juridisk kreativitet bortom förnuftets gräns. Undrar om det är det systemet de svenska soldaterna ska skydda i Afghanistan!?

  15. Humlans

    Fast varje gång folk säger ursch vad äckligt om kvinnor med hår under armarna och tycker att det är jävligt provocerande så behövs det väl att dom som vill ha det faktiskt har det. För att normalisera något helt naturligt. Visst det är inte den viktigaste biten, men den upprör mig ändå. Att det anses så fult/äckligt/skamfullt att som kvinna vara hårig. Om jag kan störa människor med mitt kroppshår och få dom att tänka ett steg längre så why not?

  16. Utmärkt skrivit!!!
    Man kan väl säga som så: det finns U-problem åsså finns det I-problem. Välj själv!

  17. *viskar* jag tycker det är bra att det händer saker på alla fronter! Det ena behöver ju inte förta det andra?

    • Men varför viska. Det är väl helt meningslöst att diskutera om alla är överens?!?

Kommentera

