Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Några klarlägganden

Först till Beate. Svadageneratorn är helt enkelt en sida där man kan få hjälp att säga egentligen innehållslösa saker. Jag tror att de allra flesta av oss varit på diverse konferenser, sammanträden och andra möten där någon pratar en massa. Det är liksom alldeles riktig ord som kommer men när man lämnar rummet vet man inte vad man har hört. Då har man förmodligen varit drabbad av en människa med en inbyggd svadagenerator. Riktiga ord bildar innehållslösa meningar. Vad ska man då ha den till? När man tryckt på knappen ”Skapa här!” och fått fram en mening av typen ”Grundat på en aktuell mobilitet genereras närvaron i förlängningen av problemet.” eller ”Oavsett en kostnadseffektiv problematik konkretiseras stimulansåtgärden med hänsyn till förhållandena.” Så kan man ju rent teoretiskt lära sig att svamla själv om man vill. Man kan tänka sig att man ibland vill hindra andra från att få ordet och behöver mer språkligt lullull för att tränga ut någon i ett samtal. Man kan bara skratta åt det eller så tror jag att det finns en allvarlig nytta med att någon liksom fixar såna här. Man lär sig att känna igen tompratet. Man låter sig inte så lätt imponeras. Man kanske genomskådar en eller annan tompratare och inser att ”Kejsaren är naken”. För nog hör vi dem inte bara i sammanträdesrummen utan även i tv, på radio och på en massa ställen. De där som liksom inget konkret säger utan bara låter munnen gå. Känner vi igen det skulle vi kunna vara så elaka att vi frågade ”Rent konkret, hur menar du då?”

Själv tror jag sällan på någonting som inte kan formuleras på lätt och klar svenska. Kan man inte uttrycka en sak med vanliga vardagsord tror jag inte att man förstått det själv. Har förespråkaren inte ens förstått själv vad (oftast) han säger är det nog inget för mig. Detta vare sig det handlar om politik, kultur eller tekniska landvinningar.

Sen har vi då frågan om jag inte är klar snart med mitt röjande. Hela förra helgen röjdes gästrum. Där var pipgrisar, fotbadsbaljor, gamla cd-spelare, vistikort från Jesus (den adressen är väl känd så jag tror det var en bedragare som lämnat kortet), gamla foton osv. Jag röjde och jag röjde. Resultatet blev ett riktigt mysigt gästrum. Visserligen är tapeterna av den typ som kunnat få mina elaka barn att för några år sedan säga: ”De ringde från 80-talet och ville ha tillbaka sina tapeter.” Bortser man en stund från det och att plastmattan är matchande tapeterna blev det bra. Möblemanget är inte nytt, inte matchande och föralldel inte av typen som skulle falla en inredare eller en mig på läppen. Fönstret putsat, gardiner på plats, sängen bäddad med plastad frotte under överkastet eftersom sängen är en kattfavorit. Ulla-Bella, sekretär är rensad och har gett en plats för gäster att skriva vykort eller kanske mer troligt lägga sin dator eller telefon på laddning.

I dag tittar jag in i rummet och inser att dit har makens ölbryggning flyttat in. Det jäser och luktar. På stolen vid Ulla-Bella står tunnan med öl på efterjäsning. Golvet är fullt av tomflaskor och backar. Så Anne, nej, jag har nog aldrig röjt klart. Varje tom yta är en utmaning för maken att fylla med märkliga projekt.

12 kommentarer

  1. 4U2

    Ha, ha här skulle maken tycka din man har ngt gemensamt … och det är inte ölbryggning! 🙂

  2. Oj då! Ser ut som om den skulle kunna välta när som helst! Då blir det röja av 😉

  3. Ha ha… vilket roligt inlägg! Du borde vara attraktiv som tidningskrönikör!

    Jag gillar sekretären skarpt, är den gammal och avlutad, eller ny? Jag hänger också murgröna på min gamla skänk så där, det passar liksom. Och stolen går inte av för hackor heller där.

    Fast lite nedslående med ett ölbryggeri där kanske, när det var så fint. Kan han inte brygga i ett snyggt träkar åtminstone så det matchar?

    • Den har en så mäeklig historia som att tidigare ägare av huset helt enkelt lämnade den. Han var visst någon typ av furufabrikör och satte in furu precis överallt.

  4. Varför, oooo varför känner jag igen detta fyllande av (helst nytömda) tomma ytor….!?!?!

    Och svadageneratorer- de finns i mitt sammanhang också och jag går runt och beklagar mig för att jag inte förstår och får till svar: ”Det gör inte jag heller, vi kommer att göra som vi brukar”. 🙂

  5. Känner också igen det där med att fylla tomma ytor….suck

  6. Våra män, inkl Annes får aldrig nånsin träffas för att samtala och ge varandra tips om saker som denna. Aldrig någonsin. BASTA!

    • Absolut icke!

  7. Haha! Vilken ”hjälpsam” make du har 😉

  8. Jag håller med dig och har råkat ut för ett antal svadageneratorer…..det värsta är att en del lyckas bra med sitt tomprat…det har blivit ett sätt att kompensera sina brister och många går på det, tyvärr!

  9. Vilket roligt… och totalt obegripligt inlägg. Där menar jag generatorn. Jag tackar visserligen ödmjukast för länken;-) men alla mina knapptryckningar har hittills inte resulterat i någonting alls. Föga förvånande egentligen om du kände mig;-)

    Då maken är ekorre så håller jag med flera av kommentatorerna. Jag gillar speciellt den snea ställningen. Hahahaha!!! Känner mig genast mindre ensam – även om maken inte brygger öl…

  10. Se kommentar nästa inlägg!

    margareta

Kommentera

