Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Årets sista dag

Året som gått har varit ett riktigt Anno Horribilis. Det började bra med en nästan spontan resa till Egypten. Lilla Humlan ringde och sa att hon var ledig en vecka och gärna kom och var hundvakt. Maken och jag tog en sista minuten och det blev Sharm el Sheik. Några dagar efter att vi kommit hem drog oroligheterna igång. När det kommer till det var det nog en resa som strider mot mycket av vad jag tror på. En all inclusive, till en diktatur, det känns inte som jag men, ack så jag njöt. När det kommer till turistbojkotter blir jag också eftersom allt mer osäker på vad som är rätt. Det enklare med en Sydafrikabojkott och som en självklarhet också att min familj aldrig skulle ta mig till Mallorca så länge Franco regerade Spanien. Att spendera sina semesterpengar i ett storföretag och inte hos små lokala restaurangägare eller hotell… Det är som det är, den gången blev det så, trots all moralisk tveksamhet.

Sen blev pappa sjuk. Fort gick det. I början av mars klev han in på akuten och i slutet av april dog han. Jag kommer aldrig att glömma när jag åkte ner den sista gången och både han och jag visste att vi aldrig skulle ses mer i detta livet. När jag åkte fast jag visste, eftersom pappa sagt att det var viktigt för honom att jag for hem och gick till tandläkaren med de skräptänder han kände sig ansvarig för att gett mig. Att jag klarade att köra bilen.

Jag minns min födelsedag också med mycket blandade känslor. En fika på stan med lillebror och mina kids och så hem igen hit till södra Sverige. Varför jag skulle hem en sväng då minns jag inte men jag minns att jag under dessa bilresor mellan här och där grät. Jag körde och grät. Jag stannade på parkeringsfickor och grät. Jag samlade ihop mig en stund innan jag grät mer. Krasst kan vi konstatera att så eco driving som på dessa resor ser jag nog aldrig i bilen mer.

En vacker begravning blev det. En som var som pappa sagt att han ville ha den.

Sommaren kom och gick. Vi reste en del maken och jag. En hyrd husbil med vovven till Norge. En resa till en massa av de ställen pappa sagt att vi måste åka och se någon gång. Trappstegsfallet, Fatmomakke och Dorotea kyrka blev det. Så från Kiruna till Narvik, en sträcka som är mitt allra första semesterminne. Som mycket liten åkte vi över med Malmbanan mamma, pappa och jag. Jag minns hur man såg rakt ner på ena sidan tåget, rakt upp på den andra och att man kunde se både början och slutet av tåget på den slingriga järnvägen. Jag minns också hur konstigt jag tyckte det var att pappa kunde visa en tysk turist till rätta, han tysken pratade ju tyska. En första insikt i att pappa är inte bara min pappa han är en människa med fler sidor och talanger. Ibland tänker jag nu också när jag stöter på klurigheter att det ska jag fråga pappa om vid tillfälle.

Sen blev det Tyskland en sväng enligt principen vi far dit nosen pekar eller dit där någon sagt att det är vackert. Bil haveri av inte värsta slag gjorde att vi vände hem lite tidigare.

Hösten minns jag som ett enda mörker bara. Regn och grått och grått och regn. En grön jul. Även om den här lille killen delade säng med mig en stund hos Humlan.

Visst har det varit fina stunder också. Mina barn har funnits för mig och visat sig mer vuxna och klokare än jag vågat hoppas på. Starka, kloka, godhjärtade har de varit. Jag är glad över att deras respektive också verkar göra dem lyckliga. Att se sina ungar med en partner som tänder ljuset i deras ögon är stort. Lillebror har blivit pappa igen, M har fått en så charmig och söt lillasyster och han växte och blev för ett fasteröga en storebror med allt vad det innebär. Hennes hjärtevärmande ”nosfryn” suddar bort en massa dysterhet i ett drag. Jo, jag har sett det vackra, glada och bra också. Trots det och sammantaget ett ”Anno Horribilis”.

Nu är det snart slut.

Gott Nytt År! på er alla där ute. Ni har varit ett större stöd än jag tror ni förstår. Tack för det!

9 kommentarer

  1. Kramkramkram!

    Du har haft ett år som varit nog att tampas med.

  2. Gott Nytt År!
    TAck för att du finns. Följer dej gärna på 2012resan om det är OK!

  3. Å nu är detta skitår slut – äntligen för din del. Nu hoppas och tror jag att det inte kan bli värre 2012. Du förtjänar bättre!!! Börja med ett rungande SKÅL klockan 12 inatt, då blir det ett bra skottår nästa år!
    Gott Nytt Selma!!! Kram!

  4. Det har verkligen varit upp och ner för dig under förra året. Nu önskar jag dig och de dina ett riktigt härligt, gott och skönt 2012. GOTT NYTT ÅR med andra ord!

  5. Jag hoppas att det nya året ska bli bättre för dig! Kram

  6. Gott nytt mycket bättre år 2012!
    2011 var ett jobbigt, svart år för många av oss. Nu vänder det!
    Kram!

  7. Tröstetankar från mig till Dig!

    Ett Anno Horribiles har Du haft. Med såna år finns en enda fördel: Nästa år kan bara bli bättre!

    Jag lyssnar på Largo och snyftar förstås över min egen sorg en stund. Fast den är ett år äldre än Din och lite mer undanskuffad så är den fortfarande lättväckt. Och jag vill att den ska finnas med mig också, den har blivit en del av mig själv, som en extra resonansbotten som annat får liv emot. Jag inser till slut att den kommer aldrig att försvinna, den har för alltid förändrat mitt liv och jag kommer inte att bli som innan min mamma dog igen. Sorgen är som en referenspunkt alltid närvarande. Mot den vägs vad som är viktigt och vad som är oviktigt – omedvetet. Ett annat liv än förut på något sätt, ett liv med mer sorg men med större djup tror jag.

    Vi har ju under det här året delat tankar om hur det är att förlora en nära och kär anhörig och det har känts viktigt för mig att kunna göra det. Jag hoppas vi kan fortsätta dela tankar om det och annat; om hund, om hus, om familj, om resor….det finns många beröringspunkter och det är kanske därför kontakten med Dig känns angelägen.

  8. Tack och detsamma. Tack för att jag har fått vara med och dela lite av ditt år.

Kommentera

