Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Det här med köksstolar

Maken som ju gillar furu bidrog till det gemensamma boet med ett stort furubord med en hel del stolar. Vi kan väl säga att frun inte hoppar jämfota av förtjusning. I kombination med alltför mycket annan furu blir det en övemäktig furufeeling. Vi kan väl säga som så här att när nu stolarna börjar sjunga på sin sista vers och man inte kan sitta på dem med iklädd kjol eftersom de river sönder alla sorters strumbyxor. När det också är så att en av dem slutat hålla ihop, sitsen och ryggen vill gå skilda vägar. När det är så gnäller jag inte särskilt över det. Jag konstaterar att det inte just går att fixa heller eftersom det maken mest gillar är ett inbränt mönster i ryggen. Alla renoveringsförsök stupar på att man inte kommer att kunna slipa den delen. Som sagt jag behärskar min sorg och börjar spana efter köksstolar. En liten tur till närmaste möbelvaruhus kan det kanske få bli bara för sakens skull och för att där är rea men jag tror att det får bli Lilla Åland. Kökstolarnas köksstol …

13 kommentarer

  1. Nu går inte länken här dit Du tror, jag testade. Men om jag googlar på Lilla Åland så hittar jag den fina Carl Malmstenstolen Lilla Åland. Den kostar bara 3.300 SEK styck i valfri färg där jag hittar den. Men om den är en klassiker som håller länge så kanske det är ok med ett högre pris. Den är himla snygg och riktigt köksig! Hur går det med köket?

    • Nu hoppas jag att det blev bättre med länken.

  2. Har ju kunnat konstatera för att våra makar har något gemensamt. Grattis till att stolarna håller på att ge upp. Utgår ifrån att du har hjälpt till där, vilket jag hade gjort.
    Nu vet jag ju att din favo stol är en ”kändis”, men personligen tycker jag att den är klen och lite för vardaglig för min smak. Detta sagt av en med ett tjockt 1,40 m i diameter, runt köksbord i furu samt sex tillhörande stolar som (tyvärr) lever i högsta grad;-)

    • En annan favorit är Y-stolen.

      • Bättre, mycket snyggare, bara den är bekväm att sitta i;-)

      • Jo, fast inte i det här köket. Men jo jag gillar dem en massa. En framtida matsal kanske.

  3. TT

    Furu är jag verkligen trött på! Köpte svarta stolar men de blev repiga rätt snabbt… vet inte vad jag ska hitta på nästa gång men de ska i alla fall vara snygga och bekväma och inte i furu. Lilla Åland är snygg men inte min stil… hoppas du får det kök du vill ha och de möbler du vill ha… furu kan man ju dessutom slipa och måla om när det gäller bordet om det inte ska bli nytt det också.

  4. polyvalentina

    Självklart ska du ha Lilla Åland. Ystolen är visst snygg, men det känns som en sån där stol man inte kan hänga handväskan på utan att den glider i golvet.

    • Vi hade en gång en massa ystolar som mamma kommit över för en femma styck. Inte fattade vi vilka designklassiker det var … I alla fall inte förrän de var förstörda av väder, vind och husdjur. De är himla sköna och du kunde fått få låna en handväskhängare av mig när du kommer. Problemet med dem är förutom det svindlande priset att de vi hade i alla fall var något för låga för ett vanligt köksbord. Man fick liksom lyfta upp armarna för att nå mat och kaffe.

  5. snygg 🙂 vilken av alla färgerna väljer du då i så fall?
    vi hade också furumöbler i köket men det är ett tag sedan nu som vi bytte ut allt utom kökssoffan, den målade jag istället
    kramar

    • Vita lackade tänkte jag så kan furubordet få göra tjänst ett tag till.

  6. Det ÄR verkligen köksstolarnas köksstol. Jag är också förtjust i Wegnerstolar och sitter här med hjärtat i halsen över hur era gick i himlen. Men för jössenamn, vad spelar det för roll egentligen? Ni slet ut dem och sen gick de hädan, bättre än så kan väl en stol knappast ha det?

    På tal om pinnstolar. Jag är på passiv jakt efter en en Wigellssoffa. Hade suttit fint med en familj Carl Malmstenstolar till det. Men. Då får vi nog byta ut det Blocketfyndade trehundrakronorsbordet. Men oj sicket bord! IKEA har inte alltid varit billigt och rangligt tydligen!

    En kompis till mig spontanshoppade tre Sjuanstolar. Snygga är de ju, och goa att sitta på, men… i ärlighetens namn… Myran är väl ändå lite roligare? 😉

  7. Rejäla köksstolar klassiker skall det vara. Släng ut de gamla till någon loppis. Någon annan kanske behöver dem tillfälligtvis? Tycker väl maken är bra.

Kommentera

