Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Glömt

För några år sedan var vi i Argentina. Under julhelgen har det varit rätt mycket Argentinaprat. Bonusmågen (BM) och bonusdottern, den äldre (BD dä), har skypat en del och så har de tagit över en del hemmastök. Jädrar så med hjälp jag får i det ständiga röjningsprojektet. Jag kör fram och tillbaka till återvinningen med lass efter lass. Det annonseras på blocket och kort sagt händer det saker. BM tittar förundrat på alla gamla kablar, trasiga spel, cd-fodral utan skivor och sånt och så kastas det.

De lagar en massa mat också. Mycket kött blir det. Då slår det mig att det hat jag helt glömt att berätta om. Den argentinska maten alltså. Att det skulle bli mycket kött det trodde vi här vi for och så var det. Att de var hejjare på att grilla kött det trodde vi och så var det. De kan fixa den knepigaste styckningsdetalj och få den mör på grillen. Ett mysterium, men så är det. En sak som vi trodde och som man ofta ser när det skrivs om latinamerikansk mat som visade sig vara bluff var det där med kryddningen. Den där omtalade hettan lyste absolut med sin frånvaro. Milt som en västanfläkt och en svensk falukorv har mer hetta en en argentinsk chorizo. Gott, ja visst, men hetta icke sa Nicke.

Bilden då? Jo, ser ni, det där är ett hamburgerhak. Fast hamburgarna där är inte av köttfärs. Saftig utskuren biff med bröd och diverse. Så kan man också ha det.

6 kommentarer

  1. Gun

    Precis vad jag läste för ett tag sedan i en annan blogg, köttet är jättefint, men smakar inte mycket där borta.

  2. Beatebeatepytz@gmail.com

    Säger bara: lunchdags för mig:-)))

    PS. Sydamerikansk kött är det bästa som finns, inte ens jag har lyckats en enda gång att inte få det mört och saftigt. DS

  3. God fortsättning på det nya året som jag hoppas ska bli fint för dig.

  4. Nu blev jag hungrig! 🙂

  5. Jag har hört att många tycker vi svenskar saltar och sötar maten väldigt mycket. Vi är tydligen kända för det i andra länder. Kanske därför vi blir ”besvikna” på kryddningen utomlands. Särskilt när vi har höga förväntningar.

  6. Skulle till Latinamerika en gång…vill fortfarande åka dit fast i ett annat sammanhang.

Kommentera

