Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Grannsamverkan

Lite spontant i natt vid halv ett samlades ett gäng grannar i kvarteret. Maken han var mest ute för att rasta hunden för att få sovmorgon idag. När han traskar där kommer en polisbil på gångvägen. De var tydligen ute och patrullerade lite extra eftersom det skett en del inbrott här. Polisen och maken slog sig i slang, om hundar, vad annars? Det pratades brukshundsklubb, hundtränare, tjänstehundar och annat enligt maken. Vovven gjorde visst som han brukar när det pratas med främlingar, han satte sig snett framför maken och skyddade lite på utifall att. Han fick hälsa på polisen genom bildörren också men sen sätter han sig så om det är icke flockmedlemmar vi ska prata med. Polisen hade konstaterat att det var en fin hund men att just maken kanske inte behövde vara så rädd när han var ute.

Efter en stund kom där tydligen fram ett par. De hade sett en bil som stod still på gångvägen och var ute för att skiva registreringsnummer. Innan mötet var slut hade det visst anslutit sig ytterligare en karl som jycken nosat igenom medan det pratades.

Själv låg jag mest och sov jag. När det nu händer en massa spännande på gatan då trynar jag och sover.

14 kommentarer

  1. Ja…grannsamverkan behövs tyvärr i vår vardag numera…minns när man var liten…man låste inte dörren förrän man skulle gå o lägga sig på kvällen, ibland inte ens det.

    Det är nya tider helt klart…ibland inte till det bättre..!

    SV: Ingen fara med mig…bara lite många runt omkring som faller ifrån…tankarna kommer ju.
    Tack för omtanken.
    Kram

  2. grannsamverkan är bra, det har vi också här hos oss, skyltar har satts upp men jag vet inte om just skyltarna hjälper något
    kramar

  3. Grannsamverkan är jättebra!

    Haha! Du är som jag. Det var en nattlig polisjakt i Sollentuna och tjuvarna gömde sig under grannens terrass. Polisen tog dom och alla grannar hade sett. Utom jag. Jag sov, trots att det hade varit världens liv, tydligen. 🙂

  4. Nu fick Du ju bilden klart för Dej av vad som hänt.

  5. Inga bovar den här natten mao….

  6. Man får böja sig under kravet på skönhetssömn 😉 Fick de tag i några tjuvar då?

    • Inte då, men de hade en trevlig pratstund.

  7. Här håller jag med Ama. Brukar sova som en stock. Dessutom har ni ju rottisen så tjuvar behöver nog inte göra sig besväret hos er… inte hos grannarna heller skulle jag tro.

  8. Fördelen med hund! De varnar när någon/något är i görningen!
    Trevligt med en pratstund där på nattkröken, skönt med en godnatts sömn!
    Bra för alla parter således 🙂

  9. Nån ska ju sova om nätterna också… 😉

  10. Ooooh grannsamverkan! Spännande! Men vad gör man om man ser en bov då?

    • Ptjaaa, nu var det ju inte så organiserat just i natt men annars tänker jag att man nog gör som de som tog sig en sväng för att kolla reg nr.

  11. Den som har ett rent samvete sover gott! Grannsamverkan är toppen 🙂

  12. Men så typiskt då, när det händer något är man ju aldrig där… Fast det är ju skönt att få sova också. 🙂

Kommentera

