Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Framtiden

Det är mycket framtidsfokus här i huset nu. Det är köket som ska renoveras. Det är tak som ska målas. Det är den där lilla affärsverksamheten som ska planeras. Och så är det två ungdomar som ska bestämma sig för hur de ska börja sin framtid.

Det senare är mer ödesmättat. Jag försöker säga saker som att livet inte tar slut vid trettio. Att ibland ska man följa sin dröm och så löser sig allt. Ibland försöker jag säga att man inte ska göra sina beslut större än vad det är. Jag berättar om folk jag känner med helt fel utbildningar för det de gör som ändå klarar sig mer än bra.

Det är mycket framtid här. Om den närmaste framtiden vet jag att hårtvätt står på programmet och så kanske en kopp kaffe på det. Ett steg i taget.

10 kommentarer

  1. Man ska nog inte planera allt för mycket, helst ingenting. Det är roligare att vara spontan och fånga dagen. Men korttidsplaneringar som dusch och semester går bra;-)

  2. I dagens läge tror jag att långsiktiga planeringar kan vara svåra. Många byter yrke uder sin arbetsföra tid så kanske ska man se i ett lite kortare perspektiv.

  3. ullebengtsson

    Ohhh, framtidsfokus, I like!

  4. margareta wårenius

    Ett steg i taget, börja med hårtvätt – det enklaste –

    margareta

  5. Hårtvätt eller ej låter som ett lättare beslut än det om hela sin framtid… 🙂

  6. Ja det är svårt att veta vad man vill göra… Men det går ju att ändra sig också. Jag sadlade om från djurvårdare till programmerare och det gick alldeles utmärkt 🙂

  7. framtidsfokus tycket jag låter bra 🙂 det är ungefär som drömmar
    kramar

  8. Framtiden ska man inte veta för mycket om…. Hade ett år när de var cancer lite här och där och för många besök på begravningar…. HAde jag vetat vad som väntat de året hade jag klivit av tåget…. Fast ändå vill man veta…. lite…. 😀

  9. Välja och välja, man väljer och så vet man ändå inte var man hamnar. Även om valet inte är toppvalet så kan man använda de flesta val till något, annat och bättre ibland. Man kan inte veta så noga och lika bra är det.

  10. Om bara modet och viljan finns kan man komma hur långt som helst. Min bror som knappt klarade av att skriva sitt namn har varit i Kina och varit lärare för kineser i flera år och har tjänat mycket pengar och levt ett bra liv medan jag som blev kvar hemma och var duktig i skolan bara blev en sketen kontorist i en grannby.
    Vad handlar det om Han var modig och jag var feg.
    Ge dom modet att försöka om du kan för det är modet det hänger på.

Kommentera

