Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Är det bara jag?

Är jag ensam i världen om att inte vilja ha spegeldörrar vare sig som innedörrar eller på skåpluckor och sånt? Är det bara jag som inte vill ha öppnare planlösningar utan hellre avgränsade rum så att olika människor kan göra olika saker på olika ställen i huset utan att störa varandra?

När jag pratar på byggvaruhandeln om att jag vill ha släta dörrar ser de ut som om jag är galen och berättar hur lite det kostar extra att få spegeldörrar.

Är det bara jag i hela världen som är allergisk mot all allmogewannabe?

14 kommentarer

  1. NEJ!!!!!! Du är inte ensam!!!!!!

  2. Pia

    Okej.. ni är visst två med allergi! Hahahahaha..
    Nja, furudörrar kan jag vara utan.. men vita spegeldörrar är snyggt, tycker jag.

    Jag har gjort samma sak som du.. När det varit skitväder, som i höstas, då satte jag mig och tittade på alla Santorini-bilder och drömde mig tillbaka.. till högtrycket! 🙂

    Kram på dig!!!

  3. Vita spegeldörrar är snyggt så det har vi men allmogestilen är inte min stil alls! Inte en chans!

  4. Spegeldörrar – aldrig i livet. Tänk bara på att hålla dom rent. Det räcker med en spegel i badrummet och en i hallen någonstans.
    Vi vald bort ”öppen” planlösning just på grund av att det är skönt att kunna stänga dörren.
    Allmoge är ju iaf bara fejk.
    Med andra od så är du inte ensam. Har en känsla av att vi tillhör en annan generation och får vänta 20-30 år för att bli av med allergierna;-) Allt går ju i cyklar…

  5. polyvalentina

    Alltså, spegeldörrar är fint men fake är fult tycker jag. Urfräst spår i lackad mdf-board kan inte jämföras med en gammal gedigen spegelträdörr. De fulaste innedörrarna tycker jag är lätta släta gabondörrar med en film av plast som föreställer trä, komplett med handtag i grå plast, fast när jag var barn tyckte jag det var höjden av modernitet och lyx. Lantis som man var imponerades man av nybyggda hus och lägenheter med gabondörrar och gillestugor.

    • Visst är det så att gamla spegeldörrar i ett hus som det är spegeldörrsålder på är en helt annan sak. I ett sjuttiotalshus tycker jag nog att det ska vara slätt och gärna teak eller gabon men då inte i plast.

  6. Gun

    Jag föredrar släta luckor och dörrar, men gillar öppen planlösning. Våra köksluckor är inte släta, tyvärr, men lite lagom öppet har vi. Fast jag skulle gärna ta bort ett par väggar till. 🙂

  7. Jag vill absolut inte ha en öppen planlösning, jag vill ha olika rum för olika aktiviteter, äter gör man i köket.

  8. Jo du är ensam.

    Nä var och får göra precis som de vill 😀

  9. Jag vill ha ett stort kök att husera i som är avgränsat med dörrar till rummen, precis så har jag det också… 🙂 Spegeldörrar tycker jag är snyggt men är inget måste… 🙂 Tur att var och en får göra som den vill…. *s*

  10. Nej Du är inte ensam, jag gillar inte spegeldörrar. Jag vill ha släta dörrar och även släta luckor kök. Om det finns. Däremot så är vi här väldigt förtjusta i öppna ytor utan avgränsningar i onödan. Vi byggde med kök och vardagsrum i ett. Då på 70-talet skulle det vara en spalje emellan men den slopade vi. Vi slopade två andra spaljeer också. Det blev som ett fängelse och helt onödigt. Det är kul att bygga, just nu ska jag välja inredning på toa.

  11. Hahaha! När vi köpte vårt hus och kunde påverka inredningen, höjdes ett och annat ögonbryn, när jag ville ha allt så enkelt som möjligt. Lätt att torka av och snabbt går det också. Någon tycket att det mest liknade en lägenhet, ett omdöme jag ger helt aktningsfullt
    fasen i 🙂

  12. Ja du är helt ensam om det.

    Nej jag vill oxå ha släta dörrar, det är mer lättstädat och jag är tråkig och praktisk. Därför är släta dörrar min grej

  13. Förmodligen. Gillar speglar och allmoge i köket. Däremot gärna lite dörrar mellan rummen här och var.

Kommentera

