Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Vikten på dalskidan!

Någon måste vara hemma med hunden. Det blev jag. Jag är inte så ledsen för det. Maken har tagit sin dotter dä och måg till Järvsö för att åka skidor. Ynglingen har åkt skidor en gång förut i detta livet. Lite uppfattar man det som att det var på en argentinsk studentresa som mest gick ut på att man skulle låta fotografera sig i utrustningen och sen var det fest. Jag kan ha vilseletts av hans berättelse.

Maken som är mycket för att ALLA ska gilla att åka skidor har dragit igång en expedition. ALLA ska gilla att åka skidor och ALLA ska åka skidor. Så även den stackars mågen.

Som vanligt var utrustningen lite så där och kollen av den samma lite sent påkommen. Maken konstaterade att de långkalsonger han hittade i dag var ute på sin sista resa. Den resan torde gå mot jordens medelpunkt eftersom de ingen resår hade. När maken stod färdigklädd i hallen kände jag ett behov att fråga vad det var för ytterkläder han hittat. ”Det är en skiddress” fnös han. Jo, det var det nog, en gång på tidigt åttiotal. Toppluvor, skidglasögon, handskar och lite diverse plockar de fram ur husets gömmor. Den ena hippare än den andra och glada färger eller reklambudskap råder det ingen brist på.

Maken hittar ett par sockor en kompis stickade åt honom en gång. På dessa är det instickat på hälen: ”Makensnamns sockor” och på den andra ”FY FY, exhustrunsnamn”. Det var nog inte igår de blev stickade och inte ens jag hade kunnat slänga dem om jag hittat dem. Kulturhistoria av textilt slag som de är.

Mågen suckar lite och konstaterar att det är klädseln de kommer att känna igen maken på och att det kommer att uppfattas som ett filminspelning i humorgenren när sällskapet äntrar backen. Nu är väl ingen filmkamera mer än mobilerna med så …

Jag och hunden är hemma. Det går bra det med. Vi ska ta oss en tur i skogen vi. Kanske inte så fagert klädd jag heller men bland garanterat färre människor och inte behöver jag tänka på vad det är som är dalskidan heller.

19 kommentarer

  1. Bilderna far runt i mitt huvud också . Så synd att du inte kunde stå där i backen och skrika just:.
    Vikten på dalskidan älskling.
    Kram

  2. Underbart! Sana dar skidfanatiker som mannen din kanner jag igen … ALLA ska tycka att det ar toppen 🙂
    Sjalv tog jag manga lektioner men gav upp. Aker pa langden om jag nu nodvandigtvis ska aka.

    Ha det fint och jag kom osokt att tanka pa Stig-Helmer. Hette han inte sa?

    Kram!

  3. Herre..! Ska gänget fortsätta med skidåkning får de kanske uppdatera sin utrustning, det är viktigt det där!
    Men fanns verkligen ingen kamera i närheten???
    Vikten bör vara på dalsksidan dock med en fördelning; 70/30
    feeeling 😉

  4. Är i år 30 år sedan jag var i fjällen..13 år var jag och skulle för första gången ta mig nerför en backe…ojojoj…en 6 åring eller nåt drog förbi mig i 180 knyck..ja, kändes så då jag låg raklång nedanför backen och försökte komma upp på skidorna igen..!
    Beslöt ta en sväng inne i skogen istället som skilde backen från den där liften som drog upp alla människor…gick bra, tills jag var tvungen att svänga vänster, gick inte bra…satt som nitad i en trästam på två röda..!

    Så skidor är inget för mig! 🙂

    Ha de gött.

  5. Härligt gäng som gav sig ut. Synd vi inte fick se ett foto på dem… Det där med klädseln är nojjigt, tufft av de som bryter trenden, kanske de skapar en ny trend. Det är ju så inne med 60- o 70-talsprylar… eller är det inte så? Säger jag som inte bryr mig så mycket om trender…

  6. Är övertygad om att de får en minnesrik skiddag..:)

  7. Vill se bildbevis!!!! 😀

  8. polyvalentina

    Det där skulle man vilja se faktiskt. De kanske gör succé i backen? Utstyrseln kan ha kommit på modet igen för jag har sett de där åttitalspastellerna och oformliga skärningar dyka upp lite här och var igen, av outgrundlig anledning. En gammal anorak jag sydde åt blivande maken i mitten av åttitalet och som jag inte nänts slänga för jag la trots allt ner en hel del jobb på den har nu vunnit gillande i ungdomens ögon. Turkos med röda trekantiga knappar och snören, huvva.

    • Du är närmast otäckt händig, jag är avis!

  9. Plötsligt såg jag Stig-Helmer framför mig…

    • Jag lever med honom!

      • Jag misstänkte nästan det 😉

  10. Hahahahaha, bara av din beskrivning så gapskrattar jag! Varför fotograferade du inte utstyrslen? 🙂

    Sv: Jo, det var nån politiker som fick komma (i efterhand) och ”godkänna” kronprinsessan.

  11. Gun

    Hahahaha, visserligen skulle det vara kul att se hela spektaklet, men jag skulle nog ändå vara gladast om jag som du fick stanna hemma. 🙂

  12. ASG;-) Du måste bara lägga upp en bild – typ Sällskapsresan anno 2012 vill jag bara inte missa:-)))
    Smart av dig att stanna hemma, väldigt smart.

    PS. Du har ett sätt att skriva som få har faktiskt, så himla bra alltså:-) DS

  13. ungefär som Stig-Helmer-filmerna då 🙂
    kramar

  14. Fr J

    Been there, done that!

  15. Ha ha.. vilken story! Och Du kan verkligen berätta! Kanske någon tar bilder som vi kan få se på bloggen, som ett sanningsdokument! Kanske inte på kallingarna då ( i så fall får Du väl en sån här läsarmagnet igen med rätt rubrik) , men kanske på det yttre skalet!

  16. Gäller det skidresor är jag mer än gärna hundvakt hemma….. länge 😉

Kommentera

