Frunatmaken's Blog

joorå så att men – näe berätta

Datakunskap

Jo ni, den här tanten har en gång i världen studerat boken ”Börja med basic” eller ”Börje Basic” som vi kallade den. Hon har också gått diverse små utbildningar i datakunskap. Jag har lärt mig det binära talsystemet och det var ett himla hallå om det. Stordatorer, DOS och så mycket man fick lära sig.

Detta kan jag ärligt säga att jag inte haft nytta av i livet. Jag har skaffat mig en massa vänner (tycker i alla fall jag) i bloggosfären. Jag gör YouTube-filmer som aldrig kommer att bli Aftonbladets ”klickmonster”, jag redigerar foton, jag pysslar med kokboken till kidsen, jag laddar ner e-böcker till min ipad hellre än att låna pappersvarianten på bibblan och all min musik ligger i datorn. Kort sagt – jag använder dator, smartphone och läsplatta så det står härliga till. Men inte sjutton bryr jag mig så stort om ettor och nollor. Jag minns rädslan för att sitta för länge framför skärmen och jag minns hur den rädslan bara försvann. Vem pratar om ”terminalarbete” idag?

Visst är det rätt fantastiskt. Ibland känner jag mig som en verklig dinosaurie fast jag anpassat mig. Kanske är jag en datavärldens kackerlacka, liksom uråldrig men anpassad till det nya ändå. Inte kunde man ana att det stora med ”datan” skulle bli kommunikation och så himla mycket lekande.

23 kommentarer

  1. ”En anpassad Dinosaurie”… 😀

  2. nej, då i början var det nog inte så det tänktes om datorer, men roligt är det nu
    kramar

  3. Vissa är mer ”med” än andra. Mormor 76 sitter med msn, Aftonbladet, spelar. Själv är jag rädd för nytt så jag kommer väl sitta där med min antika iPhone när jag är 76. 🙂

  4. Jo..man anpassar sig till utvecklingen..kan inte tänka mig ett liv utan dator ibland även om jag faktiskt kan ta en datorfri vecka en gång om året…ja…fast helt utan är jag inte då heller, håller mig bara ifrån internet..haha.

    Har ALLT i datorn idag ju, böcker, filmer, musik, bilder…allt som intresserar mig…bra redskap det där..! 🙂

  5. Jag gick en ettårig programmerarutbildning och jobbade en himla massa år som sådan. Nu använder jag bara datorn. Nån annan får fixa programmen 🙂

  6. Har åxå gott de där kurserna….. å inte blev ja nå bättre för de! 😀

  7. Gud så motsträvig jag var i början. Datorteket. Fy! Och nu sitter jag här. Självlärd för att det är så himla kul! 🙂

  8. Haha – jag såg ut som en fågelholk idag när jag funderade på att köpa en iPhone och de började förklara de tekniska detaljerna …. Fast jag nickade och försökte se ut som om jag förstod (ja, man vill ju inte basunera ut hur mycket teknisk idiot man är på RIKTIGT)
    Gokväll 🙂

  9. Jo, det har gått ett tag sedan man gick in i DOS.

  10. Ja det går lika bar utan ettor och nollor, men dom finns väl fortfarande kvar där någonstans.

  11. attans vad jag känner igen mig. Första datakursen på gymnasiet på 70-talet. Kram

  12. Jag minns några programmeringsövningar då min kompis och jag inte fatted ett dyft. Vi skulle ställa frågan ”Var bor du?” och så skulle vi av någon anledning ta fram ett svar och vi svarade väl något i stil med ”I skogen” och sedan skrattade vi så vi grät. Vi hade ingen aning om vad vi höll på med, himla tur att vi inte betygssattes. Hon är i alla fall systemvetare idag så någonstans fick hon väl en större insikt, själv använder jag prylarna efter hjärtans lust utan minsta bekymmer om hur något fungerar.

    Sv. Du skulle inte hållit med Afrodite om var jag åt lunch idag! 🙂

  13. Hi,hi!

  14. Man kan lära så länge man lever är mitt motto!

  15. Åsså spelade du säkert Pacman, Flight simulator eller Space Invaders också…
    Åsså har du säkert tittat på en dator som vägde 10 ton också…
    Men du, DOS kommandon sitter fortfarande i… delvis iaf.

    • Jag minns inget men gissar att det skulle komma tillbaka rätt snabbt.

  16. Övning ger färdighet så det gäller att våga testa. Men vem kunde förutspå denna utveckling?

  17. Äsch. Dinosaurie, kackerlacka… snack. Se dig hellre som den lilla puppan som blev en stark och vacker fjäril som nu svävar elegant över de elektroniska nejderna.

  18. Jag läser Ditt inlägg och ler igenkännande! Det fanns ambitioner att man skulle programmera lite också. Märklig tanke idag. Och så fick man lära en massa om vad en dator skulle kunna användas till på den tiden, men ingen gjorde det. Och de här första mjuka rackliga skivorna som aldrig fungerade.

  19. Minns det som det vore igår då jag började vuxenstudera och man skulle gör arbeten på datorn…..oj vad rädd man var för att arbetena skulle försvinna…och det hände mer än en gång kan jag säga.
    Tänk vilken ny värld som öppnat sig 🙂

    Kram och god morgon!

  20. Jag är en dinosaurie på riktigt. Jag har inte en aning om någonting,men av någon anledning så funkar det. Någon däruppe måste gilla mig 😉

  21. Jag är helt självlärd…vilket innebär att jag inte fattar något förrän jag måste ungefär….

  22. Jamen känner igen mig!

Kommentera

